چکیده:
یکی از اتهاماتی وارده بر شیخ صدوق، اثرپذیری بیضابطه او از مشایخ شیعی عنوان شده است. از سویی دیگر برخی در ذیل روایات منتقله، بهرهگیری وی از مشایخ عامه را نیز دلیل ورود روایات ناصحیح عامه به منابع حدیثی شیعه دانستهاند. از اینرو پژوهش حاضر بر آن است تا با روش توصیفی-تحلیلی به چگونگی بهرهگیری شیخ صدوق از نظرات مشایخش بپردازد تا چارچوبهای وی در میزان و حوزههای اثرپذیری از مشایخش را تبیین کند. اثرپذیری شیخ صدوق از مشایخ شیعی در موضوعات رجالی، اعتقادی، تفسیری، لغوی، فقه الحدیثی، نقد الحدیثی و تاریخی بوده است. اما صدوق در این اثرپذیری ضابطهمند بوده و دیدی نقادانه به این نظرات داشته است. همچنین او در اخذ روایات از مشایخ عامه از پذیرش هر روایتی اجتناب نموده و با اهدافی همچون اثبات حقانیت شیعه، اقرار آنها در فضایل اهل بیت (ع)، وحدت بین شیعه و سنی به نقل روایات آنها پرداخته است اما دید نقادانه خود را نیز در این بین انعکاس داده است. شناخت کافی صدوق بر فقه عامه سبب شده است تا فتاوای صدوق از اثرپذیری از مشایخ عامه مصون بماند. در مباحث غیرفقهی نیز نقل روایات عامه یا در تأیید روایات و عقاید شیعه بوده یا در موضوعات کم اهمیت بوده است. مشایخ عامه صدوق در انتقال روایاتی همچون سهوالنبی، تحریف قرآن و سبعة احرف نیز نقشی نداشتهاند.
Sheikh Saduq is accused of his in-disciplined influence from Shiite masters, so that some mention his use of Sunni masters as the reason for entering incorrect narrations into Shiite hadith sources. Based on a descriptive-analytical method, this research intends to show how Sheikh Saduq uses his masters’ views, explaining his criterion in the extent and areas of influencing from his masters. Finding show that Sheikh Saduq was influenced by Shiite masters in rijal, belief, interpretation, lexicography, comprehending hadith, hadith criticism, and history. However, he used to be disciplined in his influence and was critical to their views. He also refrained of accepting any narration from Sunni masters, quoting them in order to prove the legitimacy of Shiite thought, the confession of the virtues of Ahl al-Bayt (AS), and the unity between Shi'as and Sunnis, while reflecting his critical views. Saduq’s enough knowledge of Sunni jurisprudence caused him not to issue fatwas affected by Sunni masters. In non-jurisprudential issues, his reference to Sunni narrations was either in confirmation of Shiite narrations and beliefs or only in less important issues. Moreover, his Sunni masters did not play a role in transmitting narrations such as Sahw al-Nabi (prophet’s errors), distorting the Qur’an, and the seven letters.