چکیده:
هنر آجرکاری از قدیمیترین و در عینحال از زیباترین روشهای تزئین بنا است که عاملی مهم در شناخت فرهنگ و هویت ایران نیز قلمداد میشود. آجرکاری از دوران باستان تا به امروز همواره دچار تحول و گاهی تکامل، چه ازلحاظ شیوۀ تولید و اجرا و چه ازلحاظ تزئینات شده است. در چگونگی تزئینات نمای بیرونی بناها، عوامل بسیاری دخیل هستند که از مهمترین آنها بازتاب تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است؛ با بروز این گونۀ تحولات در دوران قاجار و پهلوی، آجرکاری نیز از رشد خوبی برخوردار شد. هدف، مطالعۀ بصری و عوامل تأثیرگذار اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر تزئینات آجرکاری بناهای قاجار و پهلوی در تهران است؛ از اینرو، تزئینات آجرکاری بناهای تهران در دوران قاجار و پهلوی چیست و عوامل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تأثیرگذار بر آن کدام است؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و شیوههای گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی (مشاهدۀ آثار و عکسبرداری) است. یافتهها نشان داد، آجرکاری این دوران تحتتأثیر سه عامل اساسی است؛ 1-عناصر تزئینی هنر اسلامی و سنتهای گذشته (اسلیمی، اژدها، قطاربندی، نقشمایۀ هندسی، مشبک، گلچین، رگچین، فلسماهی)؛ 2-تزئینات جاری اروپا (گلفرنگی و تزئینات برجسته، برگکنگر اروپایی1، نروماده ونیزی2، گردنبندی3، برگبرگی4 و گلدانی)؛ 3-تزئینات ایران باستان (برگکنگرایرانی، برگپالمت، گلنیلوفرآبی، زنجیرهخمپا، فرشتۀ بالدار5، نبرد انسان با موجودات اساطیری، تاج و پَر، پلکان، چینش قرینه پرندگان، سَرعقاب). تزئینات معماری اروپا از اواخر دورۀ «ناصرالدینشاه» و تزئینات ایران باستان از دورۀ «احمدشاه»، آجرکاری را تحتتأثیر قرار دادند و تا دورۀ پهلوی اول تداوم یافتند. شایان ذکر است این تأثیرگذاری نهتنها مخدوشکننده نبوده، بلکه در برخی موارد، ترکیب این سه مورد تزئینات بدیعی را ایجاد کرد. نقوش آجرکاری قاجار در مقابل آجرکاری پهلوی تزئینیتر است؛ این درحالی است آجرکاری پهلوی با توجه به گسترش باستانگرایی نشانگر مفاهیمی عمیقتر است.
Brick is one of the most important and efficient materials since ancient Iran to the Islamic period. It has always played a significant role both in the construction of buildings and in their appearance. During the Seljuk period, brick grew so much that it was used to decorate many buildings and its various methods of brickwork were invented to decorate the appearance of buildings in a brilliant way. After many ups and downs, brickwork was widely used again in the Qajar and Pahlavi dynasties, and another brilliant new period was formed. During this period, brick were amazingly used to fulfill a dual purpose, both decoration and construction in many buildings. Therefore, in this study the main purpose is a visual study and social factors affecting the brickwork decorations of the Qajar and Pahlavi buildings in Tehran. So the question is: what are the brick decorations of Tehran buildings during the Qajar and Pahlavi dynasties and what are the social factors affecting it? The research method is descriptive-analytical and data collection is based on library studies, especially field studies (viewing samples and photographing them). According to studies, the architectural decorations of this period are influenced by three main factors; 1-Decorative elements of Islamic art of previous periods (eslimi, dragon, Qatar-bandi, geometric motif, lattice, Gol-chin, Raj-chin, scales); 2-European ornaments (floral and embossed ornaments, European Acanthus, Venetian dentil, Festoon, Foliate, vase); 3-Decorations of ancient Iran (Persian Acanthus, Palmette, lotus flower, meandr, winged angel, human battle with mythical creatures, crown and feathers, stairs, symmetrical arrangement of birds, eagle). Some motifs mixed together beautifully and these combinations not only weren’t distorting, but also in some cases created unique embellishments represented the independent identity of the designs. Moreover, Qajar brickwork is more decorative than Pahlavi brickwork; However, Pahlavi brickwork shows deeper meanings due to the spread of ancient nationalism.