چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی آموزش ارتباط موثر بر سبکهای دلبستگی، نشاط اجتماعی و نگرش به عشق در زوجین است. این پژوهش، از لحاظ هدف، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ روش یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون (مداخلهای) به همراه گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل کلیه زوجین مراجعه کننده به کلینیک مشاوره انتخاب در تهران که حدود 100 نفر تخمین زده شده که با استفاده از جدول مورگان 80 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد، که از این بین شرکت کنندگان داوطلب برای شرکت در دوره تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری به صورت غیر تصادفی در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شد. ابزار گردآوری دادهها اجرای پروتکل مهارتهای ارتباطی براساس امامی نائینی (1385)، پرسشنامه سبکهای دلبستگی کولینز و رید (1990)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (2001) و پرسشنامه نگرش به عشق لی (1986) بود. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده به دو روش توصیفی و استنباطی از نرمافزار SPSS21 انجام شد. روش آماری تحلیل دادهها، تحلیل کواریانس بود. در این پژوهش، از آمار توصیفی برای محاسبل میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش و نشان دادن فراوانی و نمودارهای مربوط به آن استفاده شد و از آمار استنباطی به منظور بررسی فرضیهها استفاده گردید. نتایج نشان داد که ارتباط موثر بر سبکهای دلبستگی، نشاط اجتماعی و نگرش به عشق در زوجین اثربخش است.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of effective communication training on attachment styles, social vitality and attitudes toward love in couples. This research is an applied research in terms of purpose and a quasi-experimental research with pre-test-post-test (intervention) and control group in terms of method. The statistical population includes all couples referring to the selection counseling clinic in Tehran, which is estimated to be about 100 people, which was considered as a sample using the Morgan table, 80 people, of which 30 participants volunteered to participate in the course. Available non-random sampling method was selected and randomly assigned to experimental and control groups. Implement data collection tools Data collection tools were communication skills protocol based on Emami Naeini (2006), Collins and Reed Attachment Styles Questionnaire (1990), Oxford Happiness Questionnaire)(2001) and Lee Love Attitude Questionnaire (1986). The collected data were analyzed by descriptive and inferential methods from SPSS21 software. The statistical method of data analysis was analysis of covariance. In this study, descriptive statistics were used to calculate the mean and standard deviation of research variables and show the frequency and related graphs, and inferential statistics were used to test the hypotheses. The results showed that effective relationship on attachment styles, social vitality. And the attitude to love is effective in couples. Due to the severity of the effect, effective communication training has a greater effect on couples' attitudes toward love than other variables.