چکیده:
این پژوهش باهدف ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت زندگی معلمان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان انجام گرفت. در پژوهش حاضر از رویکرد کیفی و مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین استفاده شد. مشارکتکنندگان این پژوهش را 18 نفر از معلمان خبره و مطلعان کلیدی تشکیل دادند که بر اساس اصل اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدهاند. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل دادهها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرمافزار Maxqda18 صورت گرفته است. برای بررسی روایی و پایایی کیفی، از روش «بررسی توسط اعضاء»، «سه سویه نگری منابع»، «بررسی همکار»، «بازنگری ناظران» و «پایایی بین دو کدگذار» استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشاندهنده 11 مقوله اصلی، 36 مقوله فرعی و 253 زیرمقوله میباشد که در قالب مدل پارادایمی حول پدیدهی محوری (کیفیت زندگی)، شامل شرایط علّی (تامین نیازها)، عوامل زمینهای (عوامل فردی/ عوامل خانوادگی/ عوامل سازمانی-شغلی)، شرایط مداخلهگر (عوامل برون سازمان)، راهبردها (اقدامات فردی و خانوادگی/ تمرکززدایی در آموزشوپرورش/ اقدامات سازمانی و مدیریتی) و پیامدها در سطح (فردی و خانوادگی/ شغلی-سازمانی) قرار گرفته است.
This study aimed to provide a model for improving the quality of life of primary teachers in Sistan and Baluchestan province. In this study, the qualitative approach. The participants of this study consisted of 18 expert teachers who were selected based on the principle of theoretical saturation and by purposeful and theoretical sampling method. Data were collected through semi-structured interviews and data analysis through open, axial and selective coding using MAXQDA18 software. To assess the validity and reliability of the quality, the method of "review by members", "Triangulation data sources", "peer review", "review of supervisors" and "reliability between two coders" were used. The results of this study showed 11 main categories, 36 sub-categories and 253 sub-categories, which in the form of a paradigm model around the pivotal phenomenon (quality of life), including causal conditions (providing needs), underlying factors (individual factors). Family factors/organizational-occupational factors), confounding conditions (external factors), strategies (individual and family actions/decentralization in education/organizational and managerial actions) and outcomes were at the level (individual and family/job-organization).
خلاصه ماشینی:
به وجود آوردن شرايط آرماني که زمينه تفکر و پژوهش در آن فراهم شود و فرايند ياددهي و يادگيري به طور مطلوب صورت پـذيرد، مسـتلزم آن است که معلمان از روحيه اي شاداب و قوي برخوردار باشند و حداقل مشکلات و سـختي هـا را در 1 Johnsrud & Surla 2 Quality of life 3 Attrition 4 Migration 5 Transportation 6 Ingersoll زندگي شغلي و اجتماعي داشته باشـند.
1 Weber 2 Yuh & Choi 3 Demirel 4 Anastasiadou 5 Ignat نتايج پژوهش ليزانا١ و همکاران (٢٠٢١) که به ارزيابي تأثير بيماري همه گ ري کوييد-٢١٩ بر کيفيت زندگي در معلمان شيلي، قبل و در طي بيماري همه گ ري پرداختنـد، نشـان داد کـه کيفيـت زنـدگي معلمان تحت تأثير اين همه گ ري ي قرار گرفته کـه مـيتوانـد ناشـي از اضـافه کارهـاي دورکـاري يـا احساس عدم اطمينان، تنهايي و ترس از وخيم شدن بيماري همه گ ري و محدوديت هاي مربوط به آن باشد.
مـدل نهـايي ارتقاء کيفيت زندگي معلمان با روش نظريه داده بنياد نشان داد که پديده اصلي، کيفيت زندگي با ٣ مقوله ي فرعي و زيرمقوله هاي آنها ميباشند که شرح آن ها در جدول ٢ آمده است : براي مثال (شرکت کننده شماره ١) در ارتباط با رضايتمندي از زندگي عنوان ميکنـد: "بيشـتر ايام کارهاي روزانه ام را با احساسي خوب و رضايت خاطر به پايان ميرسانم و هميشه از اينکـه در مدرسه با همکاران و دانش آموزان مشغول انجام وظايف هستم ، لذت ميبرم و از طرفـي وقتـي بـه منزل ميرسم احساس آرامش ميکنم ، چون از زندگي کردن با اين وسايل و امکاناتي که دارم در کنار همسر و فرزندانم احساس رضايت ميکنم ؛ به نظرم کيفيت زندگي يعني همين ".