چکیده:
اهمیت و ضرورت حفظ وحدت اسلامی در جامعه ما بهویژه در برهه کنونی بر کسی پوشیده نیست. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر سنجش رابطه مؤلفههای هوش معنوی با وحدت اسلامی است. روش تحقیق توصیفی−همبستگی از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی در سال 1397 با 5000 دانشجوست. ابزار سنجش متغیرها، پرسشنامه است. از آزمون چولگی و کشیدگی جهت تشخیص نرمال بودن دادهها و از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون برای آزمون پپها استفاده شده است. یافتهها، رابطه مثبت و معنادار بین مؤلفههای هوش معنوی با وحدت اسلامی دانشجویان را تأیید میکند. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد مؤلفههای تفکر وجودی انتقادی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی و گسترش خودآگاهی، به ترتیب 5/6، 22، 11 و 9/2 درصد از تغییرات در وحدت اسلامی را تبیین میکنند. براساس یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت که با تقویت مؤلفههای هوش معنوی، وحدت و انسجام اسلامی دانشجویان افزایش مییابد.
The importance and necessity of understanding the factors affecting Islamic unity in our society, especially in the present day, is not boring. Accordingly, the purpose of this study was to measure the relationship of spiritual intelligence components with Islamic unity.This research is with descriptive-survey method. The statistical population of the study consisted of students from Payame Noor University of West Azarbaijan in the academic year of 97 with 5000 students. The data gathering tool was a questionnaire and Pearson correlation coefficient and regression were used for data processing and analysis. The findings of the research confirmed the Positive and significant relationship between the components of spiritual intelligence and Islamic unity of students. Also, the results of the research show that the components of critical existential thinking Personal Meaning Production, Transcendental Awareness and Conscious State Expansion respectively, explain 6/5, 22,11 and 2/9 percent of the changes in the Islamic unity. According to the findings, it can be concluded that by strengthening the components of spiritual intelligence, Islamic unity and cohesion will increase.