چکیده:
اﻧﮕﯿﺰش ﯾﮑﯽ از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﮐﻠﯿﺪي ﺑﻮده ﮐﻪ ﺑﯽ ﺷﮏ ﻧﻘﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه اي در اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ دارد و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﺮاي ﻧﯿﻞ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت و دوام در دﻧﯿﺎي رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺗﺠﺎرت اﻣﺮوزي ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ اﯾﺠﺎد اﻧﮕﯿﺰش در اﻓﺮاد ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺎزي و اﻓﺰاﯾﺶ ﻃﺮﻓﺪاران آن در ﺳﺎﻟﯿﺎن اﺧﯿﺮ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺟﺬاﺑﯿﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﺑﺎزي ﻫﺎي راﯾﺎﻧﻪ اي و وﯾﺪﯾﻮﯾﯽ وﺟﻮد دارد ﻣﻮﺟﺐ اﺳﺘﻔﺎده از آن ﻫﺎ در زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻏﯿﺮ از ﺑﺎزي ﺷﺪه اﺳﺖ. اﺻﻄﻼﺣﯽ ﮐﻪ ﺑﺮاي اﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﺑﻪ ﮐﺎررﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﺑﺎزي ﮐﺎري ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﺮﮐﯿﺐ ﮐﺮدن ﺳﺎزوﮐﺎرﻫﺎي ﻣﺘﺪاول در ﺑﺎزﯾﻬﺎ ﺑﺎ ﻓﻀﺎي ﮐﺎر ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﺬاﺑﺘﺮ ﮐﺮدن ﮐﺎرﻫﺎي ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ و ﺟﻬﺖ دادن ﺑﻪ رﻓﺘﺎر اﻧﺴﺎﻧﯽ در راﺳﺘﺎي اﻫﺪاف ﺳﯿﺴﺘﻢ اﺳﺖ اﯾﻦ روﯾﮑﺮد ﮐﻪ ﺑﺎﻫﺪف ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮي از اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎ و ﻣﺤﺮﮐﻬﺎي اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻧﻈﯿﺮ رﻗﺎﺑﺖ، ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ،ﺷﺎدي، ﺷﺄن اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻧﻮع دوﺳﺘﯽ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ رود ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺎزي ﮐﺎري در ﻓﻀﺎي ﻣﺠﺎزي در ﻗﺎﻟﺒﯽ ﻧﻮ و ﻣﻨﺴﺠﻢ، رواج و ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎي ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺰﯾﺖ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮي ﺑﺎزي ﻫﺎ و اﺑﺰارﻫﺎي ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ آن ﻫﺎ در ﺳﺎﺧﺘﺎر ﮐﺴﺐ وﮐﺎر، ﺑﺎزﺧﻮرد ﺳﺮﯾﻊ، ﻣﺸﺎرﮐﺖ راﻏﺒﺎﻧﻪ و ﻓﻌﺎل، ﯾﺎدﮔﯿﺮي از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺠﺮﺑﻪ و اﯾﺠﺎد اﻧﮕﯿﺰه ﺑﺎﻻ در ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﺳﺎﺧﺘﻦ ﯾﮏ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎري ﺟﺬاب اﺳﺖ. ازآﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺎزي ﮐﺎري ﻣﯽ ﺗﻮان ﻣﻔﺎﻫﯿﻤﯽ ﮐﻪ ﺑﺮاي ﮐﺎرﺑﺮ ﺧﺴﺘﻪ ﮐﻨﻨﺪه و ﯾﺎ دﺷﻮار ﻫﺴﺘﻨﺪ را ﺑﻪ ﺳﺎدﮔﯽ ﺷﺒﯿﻪ ﺳﺎزي ﻧﻤﻮد و ﺑﻪ ﮐﻤﮏ روش ﻫﺎي ﺑﺼﺮي و ﺳﺮﮔﺮم ﮐﻨﻨﺪه ﺑﻪ آن ﻫﺎ ﺟﺬاﺑﯿﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﮐﺮدن ﺳﯿﺴﺘﻢ اﻣﺘﯿﺎز ﺑﺎﻋﺚ اﯾﺠﺎد ﻓﻀﺎي رﻗﺎﺑﺘﯽ ﻓﺮد ﺑﺎ ﺧﻮد و ﺳﺎﯾﺮﯾﻦ ﺷﺪ. ﭼﺎﻟﺶ اﺻﻠﯽ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻧﺤﻮ زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮاي ﺑﺎزي ﮐﺎري را ﻃﺮاﺣﯽ ﻧﻤﺎﯾﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﺘﻮان ﺑﺎ ﮐﻤﮏ آن ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﮕﯿﺰه ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﺑﻬﺮه وري ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺷﺪ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﭘﯿﺎده ﺳﺎري ﻃﺮح ﺑﺎزي در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن، ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ در ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﺸﺎرﮐﺖ و اﻧﮕﯿﺰه ﮐﺎرﻣﻨﺪان را ﻧﻤﺎﯾﺎن ﻣﯽ ﺳﺎزد ﮐﻪ در راﺳﺘﺎي وﻇﺎﯾﻒ ﻣﺤﻮﻟﻪ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﮐﺎرﻣﻨﺪان ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻫﻤﮑﺎري ﮔﺮوﻫﯽ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎن دﺳﺖ ﺑﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺣﺎﺻﻞ از اﯾﻦ ﮐﺎر، ﻋﻼوه ﺑﺮاﻓﺰاﯾﺶ اﻧﮕﯿﺰه و ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﺎرﻣﻨﺪان، ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬﺮه وري و ﺳﻮددﻫﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﻧﯿﺰ ﮔﺮدﯾﺪ.