چکیده:
ﭼﮑﯿﺪه
ﻓﺮوﺷﮕﺎهﻫﺎي ﻣﺠﺎزي و ﺳﺎﯾﺖﻫﺎي ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ اراﺋﻪ ﮐﺎﻻ و ﺧﺪﻣﺎت از ﻃﺮﯾﻖ راﯾﺎﻧﻪ ﻣﯽﭘﺮدازﻧﺪ، ﻫﻤﻪ و ﻫﻤﻪ در ﺗﻼﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ اﻋﺘﻤﺎد ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﻪ ﻓﺮوﺷﮕﺎهﻫﺎي اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺳﻮد ﺑﯿﺸﺘﺮي را ﻋﺎﯾﺪ ﺧﻮد ﮐﻨﻨﺪ؛ ﺑﻠﮑﻪ در راه ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﮔﺎم ﺑﺮدارﻧﺪ. ﭼﺮا ﮐﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ، رﺷﺪ ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ در ﻫﺮ ﮐﺸﻮر ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﮕﯽ آن ﮐﺸﻮر اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ و ﮔﺴﺘﺮش ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎي آن در ﮐﺸﻮر ﻣﺎ، وب ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺟﻬﺖ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ راه اﻧﺪازي ﺷﺪه اﻧﺪ، وب ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ و اراﺋﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺘﻌﺪد ﻣﯽ ﭘﺮدازﻧﺪ.
در ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺮﺧﻂ، ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪدي ﺑﺮ ﭘﺬﯾﺮش ﮐﺎﻻ ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺖ از ﺳﻮي ﮐﺎرﺑﺮ اﺛﺮﮔﺬار اﺳﺖ. از ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ وب ﺳﺎﯾﺖ، ﺟﻠﺐ اﻋﺘﻤﺎد ﮐﺎرﺑﺮ از ﺳﻮي وب ﺳﺎﯾﺖ و رﺿﺎﯾﺖ ﮐﺎرﺑﺮ از وب ﺳﺎﯾﺖ، وﻓﺎداري و ﺗﻌﻬﺪ اﺷﺎره ﮐﺮد. ﻫﺮﮐﺪام از اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ، ﺧﻮد ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ دﯾﮕﺮ اﺳﺖ. دﻏﺪﻏﻪ اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻟﺤﺎظ ﻫﺪف ﯾﺎ ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮي، ﮐﺎرﺑﺮدي و از ﻟﺤﺎظ اﺟﺮا ﯾﺎ اﺳﺘﺮاﺗﮋي، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻋﻤﺪه ﮐﺎر ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻫﺪف اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﻧﻮع ﺧﺪﻣﺖ در اﻧﻮاع ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ، ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﭘﺬﯾﺮش ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ در اﯾﻦ وب ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﮔﺮدد. اﻣﺎ از آن ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﺣﻮزه ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ وب ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎي اﯾﺮاﻧﯽ، ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺤﺪودي داراي ﮐﺎرﺑﺮد ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ، ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮ در ﻫﺮﮐﺪام از ﺳﻪ ﻧﻮع ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ، ﺗﻨﻬﺎ دو ﻧﻮع ﺧﺪﻣﺖ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ، ﮐﻪ داراي ﮐﺎرﺑﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮي ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﺳﺖ.در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ اي ﺑﺮ اﺳﺎس ادﺑﯿﺎت ﻣﻮﺿﻮع و ﻧﻈﺮﺳﻨﺠﯽ از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺗﺪوﯾﻦ و ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ؛ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ، اﻋﺘﻤﺎد، رﺿﺎﯾﺖ، وﻓﺎداري و ﺗﻌﻬﺪ و ﺗﺎﺛﯿﺮ آن ﻫﺎ ﺑﺮ ﭘﺬﯾﺮش وﻓﺎداراﻧﻪ ﮐﺎرﺑﺮان ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت در ﺣﻮزه ﺧﺮﯾﺪﻫﺎي اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﭘﺎﺳﺦ داده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﭘﮋوﻫﺶ، ﭼﺎرﭼﻮب ﺟﺎﻣﻌﯽ ﺑﺮاي ﭘﺬﯾﺮش ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺑﻪ ﺗﻔﮑﯿﮏ اﻧﻮاع آن اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.