چکیده:
این مقاله علمی در تطبیق این دو دین با نقاط مثبت فقه اسلام نسبت به حقوق خانواده بیشتر آشنا شده و دقت نظر فقها در حواشی و جزئیات قابل تحسین است. با ریزبینی و نگاه جامع به زندگی زناشویی در مییابیم دیدگاه اسلام و زرتشت بسیار به هم نزدیک بوده و در خیلی از مطالب با هم مشترک میباشند. با توجه به این که هر دو دین برای امر ازدواج (با تفاوت در نوع ازدواجها) تقدس قائل شدهاند، لیکن دین زرتشت چون مهریه را مقابل طلاق میداند، مهریه ایی برای زن قائل نمیشود بر خلاف اسلام که این دو مقوله را از هم جدا میداند و مهریه را مختص طلاق نمیداند. در مورد حضانت نیز تفاوت چشمگیری بین این دو دین دیده میشود.
خلاصه ماشینی:
(صاحبدل/ 1386/ 71) و زنان نمي توانند با : پدر، برادر، پسر خواهر، پسر برادر، برادر پدر، برادر مادر و هر پسري خواه خودي يا غريبه كه در كودكي همشير بوده است ازدواج کنند (همان) بخش چهارم: خواستگاري در اسلام رسم بر اين است كه خانواده ي پسر به خواستگاري دختر ميرود و به اين معني نیست كه دختر نتواند از پسر خواستگاري كند در آيه اي از قرآن كريم داريم: "يكي از آن دو دخترگفت: اي پدر، او را به كار بگمار، زيرا بهترين كارگر روزمزد كسي است كه نيرومند و درستكار باشد.
(موریسشیخی/ 1376/ 92) برخي از دلايلي را كه باعث شده اسلام تعدد زوجات را به صورت محدود بپذيرد بر شرح ذيل مي باشد: 1- معمولا مرد ها در حوادث ميميرند و زنان آنان بي شوهر مي مانند و در صورتي كه سرپرستي نداشته باشند و نيازهاي جنسي آنها برآورده نشود ممكن است به گناه بيفتند و جامعه را در معرض خطر فساد قرار دهند و اين امر علاوه بر ضرري خواهد كه به واسطه ي گناه بر خويش وارد مي سازد.
(همان) بخش نهم: تعدد زوجات در آيين زرتشت در آيین زرتشت هر كس اجازه دارد تنها يك زن اختيار نمايد و تعداد زوجات در آن مردود اعلام گرديد، دليل آنها هم اين است كه همانگونه كه يك زن نمي تواند در آن واحد چند شوهر داشته باشد، لذا يك مرد هم حق ندارد در آن واحد چند زن داشته باشد.