چکیده:
در قسمت اول با هدف شناسایی و اولویت بندی شاخص های سرزندگی در فضاهای باز دانشگاهی، از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید. روش تحقیق اکتشافی است و در دو فاز (AHP) و تحلیل عامل R در نرم افزار spss بصورت کیفی و کمی و در انتها با استفاده از روابط مدلیابی ساختاری در نرم افزار Amos به صورت پی در پی انجام شد. جامعه تحقیق را در بخش اول کلیه متخصصان معماری و شهرسازی تشکیل می دادند که مصاحبه ای باز پاسخ با روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی با 15 نفر از متخصصان صورت گرفت. در ادامه با بدست آوردن الویت های اصلی تحقیق از مرحله قبل، پرسشنامه جدیدی تدوین و در گروه کاربران با حجم نمونه توسط 341 نفر از دانشجویان در رشته های معماری، معماری منظر، شهرسازی و عمران در سطح دانشگاه های ایران بصورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی انجام گرفت و نتایج برای تحلیل داده های جمع آوری شده، بر اساس تحلیل عامل R استخراج و تحلیل داده ها بر اساس آمار توصیفی استنباطی است. یافته ها: ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ نشان می دهد ﻛﻪ ابعاد اجتماعی، کالبدی، طراحی و روانشناختی محیط در طراحی فضاهای باز دانشگاهی ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار است همچنین روابط بین مولفه ها و ضریب تاثیر آنها مشخص شد. مولفه های انعطاف پذیری در رفتار انسانی، تنوع فضایی، تاثیر آسایش کالبدی بر آسایش جسمی، رابطه فضای مصنوع و فرمال با فضای اجتماع پذیر و فردی، شکل گیری رفتار انسانی با آرایه های محیطی و حضور طبیعت و محیط سرزنده از پرسشنامه کاربران استخراج شد.
Methods In the first part, the purpose of identifying and prioritizing vitality indices in academic open spaces was carried out by hierarchical analysis method. The present study was conducted in two phases (AHP) and R factor analysis in SPSS software in a qualitative and quantitative manner. The research population was comprised of the first part of all architectural and urban planning specialists who had open-ended interviews with purposeful sampling and snowball technique with 15 experts. Then, by acquiring the main research priorities from the previous stage, a new questionnaire was developed and randomly clustered by 341 students in Architecture, Landscape Architecture, Urban Development and Civil Engineering at the Iranian University. The data were analyzed using R factor analysis, and the data were analyzed using inferential descriptive statistics.Result: The results of this research indicate that social, physical, design and psychological dimensions of the environment are influential. Discusion and Conclusion: The first part illustrates that the social, physical, design and psychological dimensions of the environment are involved in the design of university open spaces. Also the components of flexibility in human behavior, spatial diversity, the effect of physical comfort on physical comfort, relationship between artificial and formal space with sociable and individual space, human behavior formation with environmental arrays and the presence of nature and lively environment were extracted from the user questionnaire. Was done.
خلاصه ماشینی:
امکان سنجی ارتقا سطح سرزندگی در فضای باز دانشگاهی از نگاه کاربران فضا به روش مدلیابی معادلات ساختاری سعید عظمتی 1 و بهرام صالح صدقپور 2 با توجه به نقش فضاهای باز دانشگاهی بر روی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر تحلیل مؤلفههای اثرگذار بر بهبود کیفیت فضای باز در دانشگاهها بهمنظور ارتقا سطح سزندگی و تعامل پذیری در میان کاربران است.
جدول 1-جمع بندي شاخص هاي سرزندگي برگرفته از بررسي نظريات انديشمندان (Tahertolodel,Sadat, 2016) Tab. 1-Conclusion of Vitality Indicators Taken from the study of theories of scholars (Tahertolodel,Sadat, 2016) (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل 1-مدل مفهومی و جمعبندی مبانی نظری مستخرج از مؤلفههای مؤثر در سرزندگی فضا مبتنی بر تعاملات اجتماعی (zekavat,2011, salek et al,2020) Fig. 1-Conceptual model and summary of theoretical foundations extracted from the effective components in the vitality of space based on social interactions.
جدول2- انواع سرزندگی و زیستپذیری از نگاه (Raiti, 2014)Landry Tab. 2-Types of vitality and livability Landry (Raiti, 2014) [%%ابتدای جدول%% (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل2- مدل تأثیر ادراک محیط بر استرس Fig. 2-Model of the effect of environmental perception on stress (Pacione, 2009) بر اساس تحقیقات انجام شده همچنین میتوان دریافت که کیفیت بصری فضاهای باز دانشگاهی، تأثیر عمیقی بر کیفیت تجربه افراد از محیط دانشگاهی دارد.
جدول شماره 3-فراوانی مؤلفههای طراحی فضاهای باز دانشگاهی Tab. 3- Frequency of Design Components of Academic Open Space (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول 4 بعد اجتماعی بیشترین اشاره را در میان مصاحبهشوندگان داشته است.