چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه طراحی مدل مسیرهای موفقیت بسکتبال ایران بود. روش تحقیق آمیخته (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران سطح ستادی فدراسیون بسکتبال و متخصصین مدیریت ورزشی کشور بود. در بخش کیفی با 15 نفر از افراد جامعه کیفی، تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. در بخش کمی نیز با توجه به اینکه بین 5 تا 10 نمونه برای هر سوال مورد نیاز است تعداد 322 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه ای 59 سوالی برگرفته از مصاحبه بود. برای روانسنجی سازههای تحقیق از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. به منظور اطمینان از روایی سازه و تایید عاملهای شناسایی شده در مرحله قبل (تحلیل عامل اکتشافی)، عامل-ها با استفاده از آزمون تحلیل عامل تأییدی به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. همچنین برای بررسی مدل مفهومی تحقیق از تحلیل مسیر با استفاده مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که 7 عامل مدیریتی، محیط، اجتماعی و فرهنگی، آموزش، اقتصادی و سیاسی، استعدادیابی و ورزشکار بر موفقیت بسکتبال ایران تأثیر دارد.
This study aimed to develop a model of Iranian basketball success paths. A combination of qualitative and quantitative research methods was used, involving the level managers of the basketball federation and the country's sports management specialists in the qualitative section. In the qualitative section, a semi-structured interview was conducted with 15 members of the qualitative community to achieve theoretical saturation. In the quantitative part, considering that between 5 to 10 samples were required for each question, 322 people were considered as the sample size by stratified random sampling method. The research measurement tool in the qualitative part included a semi-structured interview and in the quantitative part a questionnaire consisted of 59 questions taken from the interview. Exploratory factor analysis was used to psychometric the research structures. In order to ensure the validity of the structure and to confirm the factors identified in the previous step (exploratory factor analysis), the factors were used using the confirmatory factor analysis test by partial square method. It is concluded that 7 factors of management, environment, social and cultural, education, economic and political, talent identification and athlete affect the success of Iranian basketball.
خلاصه ماشینی:
Bartlett’ Test of Sphericity جدول ٢- توصيف گويه هاي عوامل مسيرهاي موفقيت رديف گويه هاي اقتصادي و سياسي بار عاملي 1 نگاه ويژه دولت به رشته ورزشي بسکتبال 0/789 2 ميزان جهت گيري سياسي در تصميم گيري ها 0/785 3 توجه به اخلاق مداري در انجام کارها 0/777 4 توجه به کسب مدال در مسابقات بين المللي 0/770 5 همکاري با با سازمان ها در جهت جذب اسپانسرهاي خارجي 0/764 6 خصوصي شدن باشگاه هاي بسکتبال 0/752 7 ميزان ثروت کشور 0/727 8 توجه به جذب تماشاگران 0/698 9 ميزان درآمدزايي فدراسيون 0/635 گويه گويه هاي استعدايابي بار عاملي 10 توجه به ورزش پايه 0/537 11 برگزاري جشنواره هاي ورزش در استان ها 0/612 12 استفاده از استعداد يابان متخصص در امر استعداديابي ٠/٧٣٩ 13 ارائه تسهيلات و امکانات حمايتي 0/592 14 ارائه سرويس ها و خدمات حمايتي 0/642 15 گسترش پايگاه هاي استعداديابي 0/742 16 مديريت استعدادهاي شناسايي شده 0/651 17 وجود ساختار و فرايند انتخاب افراد مستعد 0/772 گويه گويه هاي مديريتي بار عاملي 18 يکسان سازي سطوح مديريتي 0/733 19 گسترش روابط بين سازمان ها 0/690 20 استفاده از مديران نخبه 0/687 21 وجود برنامه ريزي استراتژيک 0/634 22 توجه به جذب منابع انساني 0/591 23 شبکه سازي اطلاعات 0/578 24 سازماندهي نيروي انساني 0/569 25 وجود ساختار سازماني متناسب با رشته ورزشي بسکتبال ٠/٥٣٦ 26 وجود شيوه نامه برگزاري مسابقات 0/529 27 برگزاري مسابقات ملي و بين المللي 0/525 گويه گويه هاي محيط بار عاملي 28 وجود زيرساخت ها با استانداردهاي لازم براي ارائه خدمات به ورزشکاران ٠/٧٥٧ 28 وجود تجهيزات و امکانات لازم براي ارائه خدمات به ورزشکاران ٠/٧٣٤ 29 وجود فضاهاي ورزشي سالن ها در استان ها 0/687 30 وجود امکانات تخصصي بسکتبال 0/674 ٣١ تجهيزات تمريني و اردويي مانند خوابگاه ، کادر پزشکي ، متخصصان علم ٠/٥٥٣ تمرين ، سيستم حمل ونقل و غيره گويه گويه هاي ورزشکار بار عاملي 32 ويژگي هاي ژنتيک ورزشکار 0/610 33 محيط زندگي (والدين ، مربيان و دوستان ) 0/600 34 انگيزه ورزشکارن براي رسيدن به موفقيت 0/598 35 وضعيت مالي ورزشکاران 0/550 گويه گويه هاي اجتماعي و فرهنگي بار عاملي 36 ميزان پوشش رسانه اي بازي هاي بسکتبال 0/757 37 توجه به ايجاد انگيزه بين بازيکنان 0/597 38 تغيير ديدگاه مردم نسبت به رشته بسکتبال 0/586 ٣٩ توجه به علاقمندسازي خانواده ها به رشته بسکتبال ٠/٥٧٧ 40 اندازه جمعيت کشور 0/511 گويه گويه هاي آموزش بار عاملي 41 پرورش مديران حرفه اي 0/63 42 يکسان سازي نظام آموزشي 0/61 43 انجام تحقيقات مستمر براي تقويت پايه هاي رشته بسکتبال ٠/٦٠ 44 برگزاري همايش ها و کلينيک هاي آموزشي 0/58 45 استفاده از مربيان تخصصي در امر آموزش 0/57 46 استفاده از شيوه هاي نوين آموزشي 0/50 به منظور اطمينان از روايي سازه و تأييد عامل هاي شناسايي شده در مرحله قبل (تحليل عامل اکتشافي)، عامل ها با استفاده از آزمون تحليل عامل تأييدي به روش مربعات جزئي بررسي شد.