چکیده:
قصه و قصهگویی به قدمت تاریخ بشر ریشه دارد به گونهای که بشر زندگی خود را در چهارچوب قصهها به تصویر کشیده است و قصهها نیز زندگی بشر را شکل داده، دگرگون ساخته و متحول نموده اند. پژوهش حاضر از نوع پیش-آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود که با هدف بررسی تأثیر قصهگویی بر میزان هوش اخلاقی و گنجینه لغات دانشآموزان پایه دوم دبستان انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم دبستان ناحیه 2 شهر شیراز در سال تحصیلی 1399- 1400 بود. نمونه آماری متشکل از 52 نفر از این دانشآموزان بود که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. جهت اندازهگیری هوش اخلاقی از پرسشنامه هوش اخلاقی علیاکبری دهکردی، گلپایگانی و محتشمی (1394) و برای سنجش گنجینه لغات از مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر کودکان استفاده شد. نتیجه آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که قصهگویی هوش اخلاقی و گنجینه لغات دانشآموزان را ارتقاء میبخشد (P≤0/01). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هوش اخلاقی و کلامی کودکان قابل پرورش است و می-توان با استفاده از روشهای مناسب در جهت ارتقاء آن کوشید.
Story and Storytelling is as old as human history in such a way that human beings have portrayed their lives within the framework of stories, and stories have shaped, transformed and changed human life. The present study was a pre-test-post-test with the control group that aimed to investigate the effect of storytelling on moral intelligence and vocabulary treasure of second grade elementary school students. The statistical population included all female students in the second grade of primary school in District 2 of Shiraz in the academic year 1399-1400. The statistical sample consisted of 52 students who were selected by random cluster sampling. The moral intelligence questionnaire of Ali Akbari Dehkordi, Golpayegani and Mohtashami (2015) was used to measure moral intelligence and the revised Wechsler children's intelligence scale was used to measure vocabulary. The results of multivariate analysis of covariance showed that storytelling promotes students' moral intelligence and vocabulary (P≤0.01). Therefore, it can be concluded that children's moral and verbal intelligence can be developed and can be tried to improve it by using appropriate methods.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود که با هدف بررسي تأثير قصه گويي بر ميزان هوش اخلاقي و گنجينه لغات دانش آمـوزان پايـه دوم دبستان انجام شد.
کهريزه (١٣٩٥) در پژوهشي بر روي دانش آموزان دختر کلاس اول ابتدايي مناطق ٢ و ١٧ شهر تهران به اين نتيجه دست يافت که قصه گويي منجر به افزايش هوش اخلاقي ١ و مؤلفه هاي آن در اين دانش آموزان ميگردد.
درنجفي شيرازي (١٣٩٢) تأثير قصه گويي را بر هوش اخلاقي کودکان دختر ٦- ٤ ساله شهر اصفهان مورد بررسي قرار داد و گزارش کرد که قصـه گـويي بـر افزايش هوش اخلاقي و تمامي مؤلفه هاي آن در دانش آموزان دختر تـأثير دارد.
روشن چسلي (١٣٩٢) در مطالعه خود به اين نتيجه دست يافت که قصـه گـويي مبتني بر آموزش مهارت هاي اجتماعي بـر بهبـود مهـارت هـاي اجتمـاعي و کـاهش مشـکلات رفتاري دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال رفتار مقابله اي و بياعتنـايي تـأثير دارد.
صادقي و قاسمي گوربنـدي (١٣٩٩) در بررسـي اثربخشـي اسـتفاده از روش هـاي قصه گويي بر افزايش دامنه لغات گفتاري دانش آموزان دختر پايهه چهـارم ابتـدايي ناحيـه يـک شهرستان بندرعباس به اين نتيجه رسيدند که افزايش مؤلفه هاي گفتاري (قصه خواني، نمـايش خلاق ، بحث و گفت وگو) تأثير مثبت و معنادار بر رشد مهـارت کلامـي و افـزايش دامنـه لغـات 1 .
De Mello, Jing, Arumugam & Noh 3 .
فرضيه اول : آموزش قصه گويي بر ميزان هوش اخلاقي دانش آموزان دختر پايه دوم دبستان تأثير دارد.
بنابراين ميتوان نتيجه گرفـت که آموزش قصه گويي بر ميزان هوش کلامي دانش آموزان دختر پايه دوم دبستان تأثير معنـادار آماري دارد.