چکیده:
توسعه حرفهای معلمان بهعنوان یک فعالیت مستمر، بیش از هر چیز وابسته به حضور فعال و خودانگیخته معلم است. دانشگاه فرهنگیان که تربیتمعلم فکور را بنیادیترین هدف خود قرار داده، با بازنگری اساسی برنامه کارورزی، به تامل و ابزارها و شیوههای پرورش آن، توجه و تاکید فراوان نموده است. بر این اساس، هدف پژوهش «واکاوی درسپژوهی با رویکرد تربیتمعلم فکور در برنامهدرسی دانشگاه فرهنگیان و ارائه مدل مفهومی آن» و روش پژوهش، کیفی از نوع توصیفی-تحلیلی بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجومعلمان دوره کارشناسی و استادان درسپژوهی دانشگاه فرهنگیان است. از این جامعه براساس نمونهگیری هدفمند، با 30 نفر از دانشجویان و 15 نفر از استادان دانشگاه فرهنگیان، مصاحبه نیمهساختاریافته بهعمل آمد. متن مصاحبهها در نرمافزار MAX. QDA 2010 کدگذاری و با روش پیشنهادیKrippendorff (2013) تجزیهوتحلیل شد. یافتههای تحلیل طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی در قالب مدل مفهومی، با محوریت مقوله اصلی «درسپژوهی با رویکرد تربیت معلم فکور»، شرایط علی (منطق برنامهدرسی و مولفههای آن)، شرایط زمینهای (دانشگاه، وزارت آموزشوپرورش و ادارات تابعه، مدارس)، شرایط واسطهای (ویژگیهای فردی استادان، معلمانراهنما و دانشجومعلمان، عوامل اجتماعی و سازمانی)، راهبردها (برنامهریزی جامع و همهجانبه دانشگاه و وزارت آموزشوپرورش) و پیامدها (رشد من حرفهای) را منعکس نمود. درسپژوهی بهعنوان یکی از دروس تخصصی و الزامی برنامهدرسی دانشگاه فرهنگیان، از دو جنبۀ «تمرین کار تیمی» و «آموزش و تمرین برای حل مسائل پیشروی کلاس درس» برای رشد حرفهای دانشجومعلمان حایز اهمیت است. این نتایج در صورتی حاصل میشود که میزان تاثیر اجرای مطلوب درسپژوهی، همواره واکاوی شده تا بررسی پیامدهای آن، بتواند راهگشای بیشتر برنامهریزان درسی برای تربیتمعلم فکور باشد. یافتههای حاضر بهعنوان چارچوبی مفهومی برای طراحی و تدوین شرایط مناسب تربیتمعلم فکور برمبنای چرخه درسپژوهی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
The development of teachers' profession as a continuous activity depends more than anything on the active and spontaneous presence of the teacher. Farhangian University, which has made the training of reflective teachers its most fundamental goal, has paid much attention to reflection, tools and methods of cultivating it by fundamentally revising the internship program. Therefore, the purpose of the present qualitative research was to "analyze the Lesson Study with a reflective teacher training approach in the curriculum of Farhangian University and present its conceptual model." Therefore, semi-structured interviews were conducted with 30 teacherstudents and 15 professors of Farhangian University. The transcripts of the interviews were encoded in MAX.QDA 2010 software and analyzed by the method proposed by Krippendorff (2013).Analysis findings during three stages of open, axial and selective coding in the form of a conceptual model, focusing on the main category of "research with a thought-provoking approach", causal conditions (curriculum logic and its components), contextual conditions (university, Ministry of Education and affiliated departments, Schools, mediated conditions (individual characteristics of teachers, mentors and student teachers, social and organizational factors), strategies (comprehensive and comprehensive planning of the university and the Ministry of Education) and outcomes (professional growth). Lesson Study, as one of the specialized and mandatory courses of Farhangian University curriculum, are important for the growth of the student-teacher profession from the two aspects of "teamwork training" and "training and practice to solve classroom progress problems". These results are obtained if the extent of the optimal performance of the research course has always been investigated so that the study of its consequences can be a way for more curriculum planners to train the teacher of thought. The present findings can be used as a conceptual framework for designing and formulating appropriate training conditions for thought-provoking teachers based on the study cycle.