چکیده:
بالتزامن مع التحولات التی شهدها أسواق عالم المال والأعمال، ظهرت نماذج عمل جدیده فی الأسواق تختلف عن الأعمال المتعارف علیها؛ إحدی هذه الأعمال التی نالت اهتمام واضعی السیاسات والباحثین فی مجال ریاده الأعمال والإداره هی ریاده الأعمال المزدوجه – الترکیبیه، وقد أصبح هذا المجال ذات شعبیه لدی المتعلمین الجامعیین. إنّ منهجنا فی هذا البحث هو المنهج الکیفی- الاکتشافی، ونهدف من ورائه تحدید العوامل المؤثره علی هذا النوع من ریاده الأعمال. یتکون مجتمع البحث من 13 شخصاً من رواد الأعمال المتفوقین علی الصعید الوطنی. وقد کان هؤلاء الرواد قد وُظفوا فی قطاعات خاصه. إن طریقه الحصول علی البیانات تمت عبر استخدام الاستماره شبه المهیکله وبشکل تحلیل المحتوی للترمیزات. تظهر النتائج بأنّ ریاده الأعمال المزدوجه- الترکیبیه لدیها ممیزات وخصائص معرفیه تختلف عن ریاده الأعمال بدوام کامل. من هذه الممیزات نذکر الخصائص النفسیه، والمحفزات الریادیه، والخصائص السکانیه والبیئیه وشبکه کشف الموارد والعوامل التیسیریه فی المؤسسات، وهی خصائص تجعل هذا النوع من ریاده الأعمال مختلفه عن غیرها من الأنواع.
همراه با تغییرات بازار کسبوکار» ترکیبات مدلهای کسبوکارهای خارج از عرف افزایش یافته و یکی از مواردی
که مورد توجه سیاستگذاران و پژوهشگران حوزه کارافرینی و مدیریت استء موضوع '"کارافرینیدوگانه _
ترکیبی" میباشد که در میان دانش اموختهگان دانشگاهی نیز بسیار محبوب است. روش تحقیق پژوهش حاضر
کیفی_اکتشافی بوده و با هدف شناسایی عوامل موثر بر این نوع کارافرینی» به بررسی موضوع یادشده در میان
کارافرینان دوگانه_ترکیبی پرداخته است. جامعه پژوهش 13 نفر از کارافرینان برتر ملی که در ابتدا به صورت
استخدامی/اخصوصی فعالیت داشتهاند میباشد. گرداوری دادهها از طریق پرسشنامه نیمه ساختاریافتهء به صورت
تحلیل محتوایی کدگذاری شده است. یافتهها حاکی از ان است که کارافرینان دوگانه _ ترکیبی نسبت به
کارافرینان تمام وقت دارای ویژگیهای اصلی شناختی متفاوتی هستند؛ از جمله ویژگیهای روانشناختیء
انگیزههای کارافرینیء جمعیت شناختی. محیطی. شبکه منبع یابی و تسهیل کنندههای سازمانی که انها را از
دیگر کارافرینان متمایز ساخته است.
Changes in the labor market and the growth of the diversity of combinations of out-of-business models have been raised by policy makers and researchers in the field of entrepreneurship and management with the theme of "hybrid entrepreneurship", in which the combination of employment and entrepreneurship has increased. This type of entrepreneurship is especially popular among college graduates. The research is a qualitative and exploratory method that studies the issue among hybrid entrepreneurs. The statistical population selected is 13 of the top-level entrepreneurs who were initially public/private. Data was collected through semi-structured questionnaire, as content analysis. The findings suggest that dual-business entrepreneurs have different core cognitive characteristics than full-time entrepreneurs, including psychological characteristics, entrepreneurial motivations, demographics, environments, resource networks, and organizational facilitators.