چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای نگرش به خواندن در رابطه راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی خواندن، نگرش والدین به خواندن با انگیزش خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص مدل معادلات ساختاری بود. برای این منظور از جامعه آماری پژوهش، که شامل کلیه دانشآموزان (دختر و پسر) پایههای چهارم و پنجم دوره ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر الیگودرز که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند، تعداد 300 نفر به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای انگیزش خواندن (MRFQ) ویگفیلد و گاتری (1997)، زمینهیابی یادگیری خواندن (LTRS) انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (2001)، نگرش به خواندن (ARQ) مککنا و کییر (1990)، راهبردهای آگاهی فراشناختی خواندن (MORASQ) مختاری و ریچارد (2002)، راهبردهای خودتنظیمی (MSFLQ) پینتریج و دیگروت (1990) پاسخ دادند. در تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری برای وارسی مدل علی بین متغیرهای پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که راهبرد شناختی با سطح معنیداری (001/0) و نگرش والدین به خواندن با سطح معنیداری (01/0) به صورت مستقیم با انگیزش خواندن رابطه دارند. رابطه مستقیم راهبردهای فراشناختی خواندن بر انگیزش خواندن تآیید نشد (35/0). راهبردهای شناختی به صورت غیرمستقیم و با واسطه نگرش به خواندن با انگیزش خواندن رابطه دارد (009/0). راهبردهای فراشناختی خواندن به صورت غیرمستقیم و با واسطه نگرش به خواندن با انگیزش خواندن رابطه دارد (001/0). همچنین نگرش والدین به خواندن به صورت غیرمستقیم و با واسطه نگرش به خواندن با انگیزش خواندن رابطه دارد (004/0). مدل پیشنهادی بر اساس شاخصهای برازش از برازش مطلوبی برخوردار بوده است. نتایج این پژوهش میتواند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص افزایش انگیزش خواندن ارائه دهد.
The aim of this study was to investigate the mediating role of attitudes toward reading in relation to cognitive strategies, metacognitive reading strategies, parents' attitudes to reading with reading motivation for students with reading difficulties. The research method was descriptive correlational and in particular structural equation model. For this purpose, the statistical population of the study, which included all students (boy and girl) with reading difficulties, fourth and fifth grades of primary school in Aligudarz who were studying in the academic year 2019-20, which was 300 people as a sample. They responded to Wigfield and Guthrie's (1997) reading motivation questionnaires, learning to read survey (international association for the Evaluation Achievement)(2001), McKenna & Kear's (1990) attitudes to reading, Mokhtari, and Richard's (2002) metacognitive awareness strategies, Pintrich & DeGroot (1990) motivated strategies for learning questionnaire. In data analysis, the Structural equation modeling method was used to check the causal model between the research variables. The results showed that Cognitive strategy is directly related to the level of significance (0.001) and parents' attitude to reading is significantly related to the level of significance (0.01) to the motivation to read. The direct relationship between metacognitive reading strategies and reading motivation was not confirmed (0.35). Cognitive strategies are indirectly related to reading motivation through the attitude of reading (0.009). Metacognitive strategies of reading are indirectly related to reading motivation through the attitude of reading (0.001). Also, parents' attitudes to reading are indirectly related to reading motivation through reading attitudes (0.004). The proposed model has a good fit based on the fit indices. The results of this study can provide valuable information about increasing reading motivation.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ١٢، شماره پياپي ٦٩، اسفند ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(12), 2022 نقش واسطه اي نگرش به خواندن در رابطه راهبردهاي شناختي، راهبردهاي فراشناختي خواندن ، نگرش به خواندن والدين با انگيزش خواندن دانش آموزان داراي مشکلات خواندن The mediating role of attitudes to reading in relation to cognitive strategies, metacognitive reading strategies, parents' attitudes to reading with reading motivation students with reading difficulties حميده اداوي Hamideh Adavi PhD of Educational Psychology, Department of دکتري روان شناسي تربيتي، گروه روان شناسي، دانشکده ادبيات و علوم انساني، Psychology, Faculty of Literature and Humanities دانشگاه لرستان ، لرستان ، ايران .
انگيزش تحصيلي (خواندن ، نوشتن و رياضي) پايين يکي از مشکلاتي است که دانش آموزان داراي ناتواني يادگيري با آن روبرو هستند (آرياپوران ، اميريمنش ، تقوايي و حق طلب ، ١٣٩٣)، بنابراين پژوهش در زمينه انگيزش خواندن ميتواند منجر به شناسايي متغيرهاي مرتبط با انگيزش خواندن شود، تا از اين طريق بتوان برنامه هاي 1 Magogwe 2 Hong-Nam 3 Zhang & Seepho 4 parental attitudes to reading 5 Pfost, Schiefer & Artelt 6 Huang, Lee & Yeung 7 Bandura 8 Mancini, Monfardini & Pasqua 9 attitudes to reading 10 Jaeger, Chheang & Ares نقش واسطه اي نگرش به خواندن در رابطه راهبردهاي شناختي، راهبردهاي فراشناختي خواندن ، نگرش به خواندن والدين با انگيزش خواندن دانش آموزان داراي مشکلات خواندن The mediating role of attitudes to reading in relation to cognitive strategies, metacognitive reading strategies, parents' … لازم جهت افزايش انگيزش خواندن دانش آموزان داراي مشکلات خواندن را فراهم نمود.