چکیده:
مطالعات قومی در سطح جهان و ایران در چند دهه اخیر رشد و گسترش فراوانی داشته است. متناظر با تجربههای فراوان و پرهزینهی ناشی از مناقشات قومی در سطح نظام بینالملل و درون مرزهای ملی کشورها، در حوزه مطالعات قومی آثار و ادبیات گستردهای خلق و بازتولید و توزیع گردیده است که بعضاً از پسزمینهها و محتواهای مطالبهجو و ناهمگرا حکایت داشته است. با چنین پیشزمینهای این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش کلیدی است که دانش مطالعات قومی چه نسبتی با صلح مییابد و آیا درمجموع ادبیات تولیدی و علمی این حوزه توانسته است فضای این عرصه را تلطیف نماید و با مفهوم صلح اعم از صلح در مفهوم کلاسیک و منفی آن و یا صلح در مفهوم مثبت و جدید ارتباط برقرار نماید؟درحالیکه جانمایه، جهتگیری و برآیند اصلی صلح معطوف به عفو و بخشش، گذشت و ایثار، گفتگو، مذاکره و چانهزنی، آشتی و سازش، رضایت، نرمش و دوستی و نهایتاً مصالحه است؛ هسته اصلی و روح حاکم بر پژوهشهای قومی، تولید و صورتبندی ادبیات «تمایز» و «تفکیک» هویتی است. ادبیات تولیدشده در این دانش با تکیه و تأکید بر «تنوع» بهمثابه یک واقعیت؛ «شناسایی و تحقق مطالبات هویتهای متکثر قومی» را وجهه همت خویش قرار داده است و در فضای متأثر از «رویکرد انتقادی به مدرنیسم» بهویژه «نحوه و فرایند دولت- ملتسازی»، «بدکارکردیهای دولتهای مدرن» و «گسترش ادبیات جهانیشدن» به لحاظ معنایی، مفهومی، نظری، رویکردی، روشی و معرفتی در سپهر اندیشه ورزی، غلبه گفتمانی و بعضاً همدلانه یافته و شاید در رویکردی انتقادی بتوان ادعا کرد که این ادبیات در مواردی در پناه طرح عدالت توزیعی و ترمیمی، تحرکات واگرایانه خشونتگرا را با نگاهی همدلانه مورد کنکاش و بررسی قرار میدهد و چهبسا نهاد و ساحت دولت – ملت بهمثابه مهمترین سازهی سیاسی بشری را در قالب لفاظیهای آرمانگرایانه دچار بحران مشروعیت و هویت ساخته است.پژوهش پیش رو تلاش دارد با بهرهگیری از روش کیفی – تفهمی به شیوهای اکتشافی و مروری نسبت این مطالعات را با صلح موردسنجش و ارزیابی قرار دهد که در نوع خود نوآورانه مینماید.
Ethnic literature and studies around the world and in Iran in the last three decades, with the collapse of the Soviet Union, the emergence of ethnic conflicts in a number of countries and the new wave of globalization has grown and expanded. Corresponding to the many and costly experiences resulting from conflicts and conflicts within the national borders of countries, in the field of ethnic studies, works and extensive literature have been produced, created, reproduced and distributed. With such an introduction, this study seeks to answer the key question of how the knowledge of ethnic studies relates to peace. In general, has the production and scientific literature of this field been able to soften the atmosphere of this field and communicate with the concept of peace, including peace in its classical and negative sense, or peace in the positive and new sense?While the core, the main orientation and outcome of peace is focused on forgiveness, forgiveness and sacrifice, dialogue, negotiation and negotiation, reconciliation, satisfaction, softness and friendship, and finally reconciliation; The core and spirit of ethnic research is the production and formulation of the literature on "differentiation" and "separation" of identity. Literature produced in the science of ethnic studies with a focus on "diversity" as a fact and a value; "Identifying and fulfilling the demands of multiple ethnic identities" is the focus of his efforts. This science is semantically, conceptually, theoretically, appropriately, methodically and in a space influenced by "critical approach to modernism", especially "the manner and process of state-nation-building", "malfunctions of modern governments" and "expansion of globalization literature". Knowledge is found in the sphere of thinking, the dominance of discourse and sometimes empathy. Perhaps in a critical approach it can be argued that this literature in some cases under the protection of distributive justice and restorative violence examines violent divergent movements with empathy and perhaps the institution and the state-nation as the most important human political structure in the form of idealistic rhetoric has caused a crisis of legitimacy and identity.The present study tries to use a qualitative-exploratory method to measure and evaluate the relationship between these studies and peace, which is innovative in its kind
خلاصه ماشینی:
با چنین طرح بحثی این مقاله به دنبال بررسی این موضوع است که دانش مطالعات قومی بهعنوان جزئی از دانش بشری چه نسبتی با صلح دارد؟ بهعبارتدیگر؛ اگر مطالعات قومی را یکی از حوزهها و رشتههای علمی نسبتاً جدید در زیرمجموعه علوم اجتماعی- انسانی ارزیابی نماییم؛ این مطالعات تا چه حد توانسته است به تولید ادبیات صلح و مصالحه، گفتگو و تعامل کمک نماید؟ و آیا درمجموع توانسته است فضای این حوزه را تلطیف نماید و با مفهوم صلح اعم از صلح در مفهوم کلاسیک و یا صلح در مفهوم مثبت ارتباطی برقرار نماید؟ احتمالاً سؤال مطروحه میتواند ناظر بر همهی علوم بوده و پاسخ مشابهی داشته باشد که کارکرد همهی علوم ناظر بر تعریف، تبیین، تحلیل، بازنمایی، پیشبینی علمی و آیندهپژوهی است و اصولاً علوم با توجه به ماهیت جهانشمول و فراگیر خود، نگاه ارزشگذارانهای نسبت به پدیدهها، مسائل و رویدادها ندارند و تنها از منظر علمی به موضوعات موردنظر میپردازند و صورتبندی عالمانه و بیطرفانهای ارائه میدهند؛ بدین لحاظ در یک معنا خنثی و بدون جهتگیریهای ارزشداورانه ارزیابی میشوند (بنگرید به: بهتچرجه؛ 2012، 9-1)؛ لذا دانش مطالعات قومی نیز در این دایره موردسنجش قرار میگیرد.
Christine E (2011); The Academic and Social Value of Ethnic Studies: A Research Review, the National Education Association, https://files.