چکیده:
اخلاق حرفهای بهعنوان یکی از عوامل موفقیت سازمان، امروزه مورد توجه قرارگرفته است و یک مزیت رقابتی شناخته میشود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه وضعیت رعایت اخلاق حرفهای در دستیاران سال اول و آخر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور صورت گرفت. در این مطالعه توصیفی - مقطعی کلیه دستیاران سال اول (100 نفر) و سال چهارم (35 نفر) پرسشنامه اخلاق حرفهای و اطلاعات دموگرافیک را تکمیل نمودند. پرسشنامه اخلاق حرفهای مشتمل بر 25 سوال بوده و محدوده نمره آن 25 تا 125 است. اطلاعات با آزمونهای آمار توصیفی و تحلیلی با نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که میانگین نمره رعایت اخلاق حرفهای دستیاران سال اول ۴۰/۱۲ ± ۷۹/۸۹ و دستیاران سال چهارم ۴۳/۱۳ ± ۲۳/۹۲ بود که تفاوت معنیداری داشتند (05/0p<). آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که نمره رعایت اخلاق حرفهای با سن دستیاران سال اول (۰۹۷/۰ - = r، ۳۳۵/۰ = p) و سال چهارم (۱۹۵/۰ - = r، ۲۷۰/۰ = p) ارتباط معنیداری ندارد. رعایت اخلاق حرفهای دستیاران سال اول به تفکیک رشته تحصیلی اختلاف معنیداری داشت و رشتههای پوست و چشم پزشکی بیشترین میزان رعایت اخلاق حرفهای را داشتند (05/0p<). رعایت اخلاق حرفهای دستیاران سال چهارم به تفکیک رشته تحصیلی اختلاف معنیداری نداشت. در مجموع یافتهها نشان داد که دستیاران دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور از شایستگی اخلاقی برخوردارند ولی باید جهت بهبود آن راهکارهایی ارائه و اجرا گردد.
Professional ethics is considered as one of the success factors of the organization today and is recognized as a competitive advantage. The aim of this study was to compare the status of professional ethics in first year and last year residents of Jundishapur University of Medical Sciences. In the present descriptive cross-sectional study, all first year (100 people) and fourth year (35 people) residents completed a questionnaire of professional ethics and demographic information. The professional ethics questionnaire consists of 25 questions and its score range is 25 to 125 points. Data were analyzed by descriptive and analytical statistics tests with SPSS software version 22. Based on results, the mean score of compliance with professional ethic of the first year residents was 79.89 ±12.40 and fourth year residents was 92.23 ±13.43 which had a significant difference (p the residents of Jundishapur University of Medical Sciences have moral competence, but strategies must be presented and implemented to improve it.