چکیده:
در میان برهانهای خداشناسی ارائهشده در فلسفه و کلام اسلامی «برهان صدّیقین» به سبب ویژگیهای خاصّ خود جایگاهی منحصر به فرد دارد. این برهان که نخستینبار از سوی ابنسینا مطرح شد، با اقبال فیلسوفان و متکلّمان پیرو او مواجه شد و شماری از آنان کوشیدند تقریرهایی تازه از آن ارائه کنند. از جمله، خواجه نصیرالدّین طوسی (د: 672 ه.. ق.) در رسالۀ فصول تقریر تازه و مهمّی از برهان صدّیقین را مطرح کرد که به گواهی برخی از متکلّمان، ابداع وی بهشمار میآید. تقریر تازۀ خواجهنصیر از برهان صدّیقین و نیز تاثیرها و بازتابهای بعدی آن در مکتوبات فلسفی-کلامی تا کنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است و بدینسبب سهم قابل ملاحظۀ خواجه در تطوّر و تنوّع برهان صدّیقین در فلسفه و کلام اسلامی نادیده انگاشته شده. در پژوهش حاضر، پس از اشاره به تقریرهای متداول برهان صدّیقین در دورۀ محقق طوسی، از رهگذر مقایسۀ تقریر نوآورانۀ وی از برهان صدّیقین، با تقریرهای پیشگفته، ابعاد ابتکاری تقریر خواجه نشان داده میشود. همچنین با تتبّع در نگاشتههای کلامی امامیّه و اشاعره این نکته ثابت میشود که تقریر نوین خواجه با استقبال شایان توجه متکلّمان امامی و اشعری پس از وی روبرو شده است، بهگونهای که بسیاری از آنان به بازگفت یا ارائۀ تقریرهایی مشابه آن پرداختهاند.
Among the arguments for God's Existence in the Islamic philosophy and kalam, the proof of the truthful (Burhan-i siddiqin) has a unique position due to its merits. Invented by Avicenna (Ibn Sina), it soon received a noticeable reception from his followers who tried to present new versions of the proof. Among the post-Avicennian Imami theologians, Nasir al-Din al-Tusi (d. 672/1274) set forth an important, new version of the proof of the truthful in his theological treatise entitled Fusul, which is known by some of later Imami theologians as an innovative version of the proof. The gist of his argument is that since contingent beings are not beings in themselves, nor can be by themselves the cause for something to exist, there must be a necessary existence among the beings of the universe. Nasir al-Din al-Tusi’s innovative version of proof of the truthful and its effects on and reception by the later theological and philosophical works has not received much attention in the recent researches so far. Present article, discussing and analyzing al-Tusi’s innovative version of the proof, points out that some of the Muslim theologians paid considerable attention to it and set out various versions of the proof in their writings.