چکیده:
وجه نقد نقش بسزایی در بقا و ادامه حیات واحد تجاری دارد. شرکتها اگر نقدینگی کافی برای سرمایهگذاریهای احتمالی آتی داشته باشد متحمل هزینههای معاملاتی مربوط به تبدیل داراییها به وجه نقد و یا هزینه تامین مالی از خارج شرکت نخواهد شد و قادر خواهد بود سریعا به تغییرات بازار پاسخ دهد. پس شرکتها برای ماندگاری در رقابت از سطح نگهداشت وجه نقد بیشتری استفاده میکنند. از طرفی در شرایط رکود اقتصادی، واحد تجاری برای حفظ سطح رقابت خود ترجیح میدهد برای دستیابی به اهداف یا حفظ تراز نقدی خود برای تحمل شوکهای منفی بازارهای سرمایه خارجی، وجوه نقد خود را ذخیره کند. اما به دلیل نبود شواهد علمی و تجربی مناسب، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و سطح نگهداشت وجه نقد شرکت با تاکید بر اثر تعدیلگری چرخه تجاری میپردازد. در همین راستا نمونهای مشتمل بر 130 شرکت پذیرفته در بورس اوراق بهادار طی بازه زمانی 1391 - 1396 انتخاب و آزمون شده است. نتایج با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که رقابت در بازار محصول منجر به افزایش میزان سطح نگهداشت وجه نقد میشود و همچنین، نتایج فرضیه دوم نشان داد چرخه تجاری تاثیر تعدیلگری بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و افزایش میزان سطح نگهداشت وجه نقد ندارد.
Cash plays an important role in the survival and survival of a business unit. Firms that do not have sufficient cash for possible future investments will not incur transaction costs associated with converting assets into cash or financing from outside the company and will be able to respond quickly to market changes. So companies use more cash flow to stay competitive. On the other hand, in conditions of recession, the entity prefers to save its cash to maintain its level of competitiveness in order to achieve its goals or maintain its cash balance to withstand the negative shocks of foreign capital markets. But due to the lack of appropriate scientific and empirical evidence, the present study investigates the relationship between product market competition and firm cash holding with emphasis on business cycle adjustment. In this regard, a sample of 130 listed companies was selected and tested during the period 2012-2017. The results using multivariate regression method show that competition in the product market leads to an increase in the level of cash holding and the second hypothesis results show that the business cycle has a moderating effect on the relationship between competition in the product market and an increase in the level of cash holding. No criticism
خلاصه ماشینی:
اما به دليل نبود شواهد علمي و تجربي مناسب ، پژوهش حاضر به بررسي رابطه بين رقابت در بازار محصول و سطح نگهداشت وجه نقد شرکت با تاکيد بر اثر تعديلگري چرخه تجاري ميپردازد.
, & Gonenc 4 Baggs & Bettignies 5 Haushalter 6 Morellec & Nikolov 7 Fresard 8 Bolton & Scharfstein 19 بحث رکود اقتصادي، واحد تجاري ترجيح ميدهد براي دستيابي به اقتصاد مقياس معاملاتي يا حفظ تراز نقدي خود براي تحمل شوکهاي منفي بازارهاي سرمايه خارجي و کاهش پتانسيل عدم سرمايه گذاري کافي وجوه نقد خود را ذخيره کند (آلميدا و همکاران ، ٢٠١٥ و ميوليجان و همکاران ، ٢٠١٦).
بنابراين ، فرضيه اول پژوهش به شکل زير تدوين ميشود: فرضيه اول : بين رقابت در بازار محصول و نگهداشت وجه نقد رابطه مثبت وجود دارد.
& Servaes 3 Ferreira 4 Ranjan 5 Garcia 22 فرضيه هاي پژوهش فرضيه اول : بين رقابت در بازار محصول و نگهداشت وجه نقد رابطه مثبت وجود دارد.
نوع صنعت InduStrYDumit و سال YearDumit يافته هاي پژوهش همان طور که در جدول ١ مشاهده ميگردد، ميانگين نگهداشت وجه نقد ٠,٠٥٥ ميباشد همچنين ، ميانگين رقابت در بازار محصول براساس شاخص هرفيندال هريشمن ٠,٠١٥ ميباشد که اين ميزان نشان ميدهد ميزان نفوذ شرکت هاي مورد بررسي در بازار و حفظ موقعيت فروش خود به ميزان ١,٥ درصد ميباشد.
بر اين اساس فرضيه بين رقابت در بازار محصول و نگهداشت وجه نقد رابطه مثبت وجود دارد.