چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بازنمایی تفسیری تجارب دانشجویان از اخلاق حرفهای تدریس مدرسان دانشگاه انجام گرفت. در این مطالعه کیفی از روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری همه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس بود که یک نمونه 26نفری به روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی از بین آنان انتخاب شدند. فرایند نمونهگیری تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. کلیه مصاحبهها با هماهنگی قبلی در محیط دانشگاه در فضای آرام و مناسبی در فاصله زمانی مهرماه تا آذرماه ســال 1398صورت گرفت. دادههای حاصل از مصاحبهها با روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای اطمینان از اعتبار دادهها از روشهای مختلفی مانند بررسی مستمر دادهها، تحلیل همزمان با گردآوری دادهها، بازخورد به مصاحبه شوندگان، تخصیص زمان لازم و بازنگری ناظری استفاده گردید. تجربه دانشجویان پیرامون اخلاق حرفهای تدریس مدرسان در قالب 4 مؤلفه ویژگیهای شخصیتی، کارآمدی در ارایه محتوا، به کارگیری روشهای تدریس نوین، ارزشیابی مناسب و درست تفسیر شد. دانشجویان در همه مؤلفه های اخلاق حرفهای تدریس به مشکلات قابل توجهی اشاره نمودند که نیازمند برنامهریزی و توجه بیشتر دست اندرکاران دانشگاه می باشد.
This study aimed at representing the interpretations of students' experiences of teaching professional ethics in university teachers. In this qualitative study, phenomenological method was used. Hence, the statistical population was students of Fars Farhangian University, 26 people were selected by Purposive Snowball sampling. The process of selecting samples and collecting data continued until the theoretical saturation of the data. The research tool was semi-structured interview. All interviews were conducted with prior coordination in the university environment in a calm and appropriate atmosphere between October and December in 2019.Various methods were used to ensure the validity of the data, such as continuous data review, simultaneous data analysis, feedback to the interviewees, adequate time allocation and observer review. Then, students' experiences of teaching professional ethics were interpreted in four forms: Personality traits, Content presentation efficiency, Applying modern teaching methods, Proper and proper evaluation. Moreover, students pointed to significant problems in all components of teaching professional ethics that requires more attention from university authorities.
خلاصه ماشینی:
دانشجویان از نبود ارزشیابی تکوینی و موکول کردن ارزشیابی به آخر ترم گلایه کرد: " فقط یه عده قلیلی هستن که میان در طول ترم ارزشبابی تکوینی میگیرن وگرنه اکثر استادا ارزشیابی رو موکول میکنن به آخر ترم که همون امتحان پایانی باشه یه عده از دانشجوها هم هستن که این وسط ضرر میکنن، چون شاید شب امتحان نتونسته باشن خوب بخونن یا یه اتفاقی بیفته و دانشجو تو این موارد ضرر میکنه و اگه اون نمره تقسیم بشه بین یه میان ترم و پایان ترم بنظرم اینطوری بهتره" دانشجویی بر ارزشیابی غیر واقعی و عدم تصحیح اوراق توسط بعضی اساتید تأکید کرده و گفت: " مثلاً یه استاد اومد تکلیف و تحقیق زیاد به ما بگه که یعنی خیلی بلده، جالب اینه که خودش اعتراف میکرد هیچ سررشتهای تو درسی که بهش ارائه دادن نداره، فقط روشش چیه کنفرانس ده نمره، و پنج نمره امتحان پایانی، چرت وپرت مینویسی سیاه میکنی نمره هم میده، مثلاً امتحان قبلی یکی استادا سؤال داده بود، من چرت و پرت نوشتم همه از اول تا آخر چرت و پرت، به من داده نوزده و نیم، گفتم خدایا این نیم نمره کجا داده نوزده و نیم بعد به بچّهها گفته بود من نمرهها را دقیق دادم گفتم واقعاً معلومه دقیق دادید نوزده و نیم، بعد بهشون بر میخوره ترم بعد یه چهار تکلیف بهش اضافه میکنه که من بیشتر بلدم، استاد داریم یک دهم یک دهم نمره میده تو کارای عملی".