چکیده:
امروزه، مسئولیت اجتماعی شرکتها، بخش جداییناپذیری ازکتب و مقالات مالی اقتصادی جهان تلقی میشود و تمایل به سرمایهگذاری در شرکتهایی که اعمال و گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها دارند، در حال افزایش است. درحالیکه اصطلاح مسئولیت اجتماعی شرکتها نسبتا جدید به نظر میرسد، بررسی آثار و مقالات نشان میدهد که این مفهوم در طول چندین دهه، همگام با توسعههای اجتماعی، سیاسی و محیط کسب وکار تکاملیافته است. مسئولیت اجتماعی شرکتی مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکتها بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکنند، انجام دهند، بنابراین مسئولیت اجتماعی یعنی نوعی احساس تعهد به وسیله مدیران سازمانهای تجاری بخش خصوصی که آن گونه تصمیم گیری نمایند که در کنار کسب سود برای موسسه، سطح رفاه کل جامعه نیز بهبود یابد. مسئولیت اجتماعی شرکتها به مشارکت داوطلبانه شرکت برای توسعه پایندگی، فراسوی الزامالت قانونی اشاره دارد و یک روش برای کاهش شکاف بین شرکتها و انتظارات ذینفعان در قالب گزارشگری و افشاء اطلاعات اضافی با رویکرد پایندگی به شمار میآید. لذا شرکتها، واکنشهای مختلفی در جهت پاسخگویی به تقاضاهای جدید دارند به گونه ای که برخی شرکتها فرهنگ خود را تغییر داده و مسئولیت اجتماعی شرکتها را به عنوان هسته اصلی فعالیت تجاری خودشان در راستای مباحث اخلاقیات پذیرفته اند.
خلاصه ماشینی:
مسئوليت اجتماعي شرکتي مجموعه وظايف و تعهداتي است که شرکتها بايستي در جهت حفظ ، مراقبت و کمک به جامعه اي که در آن فعاليت ميکنند، انجام دهند، بنابراين مسئوليت اجتماعي يعني نوعي احساس تعهد به وسيله مديران سازمان هاي تجاري بخش خصوصي که آن گونه تصميم گيري نمايند که در کنار کسب سود براي مؤسسه ، سطح رفاه کل جامعه نيز بهبود يابد.
ظهور وافزايش علاقه به افشاء مسئوليت اجتماعي شرکتها، منعکس کننده افزايش تقاضا براي شفافيت است که ريشه در عوامل بسياري دارد و پاسخ به آن مستلزم موارد ذيل است : - توسعه مسئوليت اجتماعي شرکت ها و استانداردهاي خاص آن - افشاء اطلاعات جديد و وسيع تر براي برآورده کردن نيازهاي اطلاعاتي دينفعان مختلف - ارائه گزارش عملکرد مسئوليت اجتماعي شرکت ها به سرمايه گذاران در جهت کاهش عدم اعتماد آنان به سازمان ها از طرفي ديگرمسئوليت اجتماعي شرکت ها با رويکرد جديد ونوظهور در هزاره جديد کليدي براي انجام تغييرات اساسي در سطح اشخاص ، سازماني و جامعه و اطمينان از توجه به کليد تفاوت ها و تغييرات در سطح جامعه است و به عنوان يک مدل جامع جديد در قالب مدل DNA واحدهاي کسب و کار به دنبال ايجاد ارزش حاکميت مطلوب ، مشارکت اجتماعي مناسب ويکپارچگي و امانتداري محيطي است .
تعريف مسئوليت اجتماعي مسئوليت اجتماعي شرکتي (Corporate Social Responsibility) : جستارهاي "اخلاق کسب و کار" است که به نقش شرکتها درحوزه اجتماع ميپردازد.