چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه مسئولیت پذیری اجتماعی و رابطه والد فرزندی در دانشآموزان تک والد و عادی بود. پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری آن شامل تمامی دانشآموزان تک والد مدارس مقطع ابتدایی کلاسهای چهارم، پنجم و ششم منطقه 3 تهران که در سال تحصیلی 1400-99 مشغول به تحصیل بودند و حجم نمونه با توجه به هدف پژوهش و با استفاده از شیوه نمونهگیری در دسترس، 60 نفر با که 30 نفر مربوط به گروه دانشآموز تک والد و 30 نفر دانشآموز عادی به صورت در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی و پرسشنامه ارزیابی رابطه والد – فرزند بر روی گروه نمونه اجرا شد. دادههای جمعآوری شده براساس روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استادارد) و استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیره) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اثر گروه بر نمرات حاصل از پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی در خردهمقیاس تعهد درونی و از پرسشنامه رابطه والد فرزندی در خردهمقیاسهای احساسات مثبت و ارتباطات معنادار میباشد؛ بدینمعنا که بین آزمودنیهای دو گروه (دانشآموزان تک والد و عادی) در میانگین نمرات این خردهمقیاس تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد که اثر گروه بر نمرات حاصل از پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی در خردهمقیاس تعهد درونی و از پرسشنامه رابطه والد فرزندی در خردهمقیاسهای احساسات مثبت و ارتباطات معنادار میباشد؛ بدینمعنا که بین آزمودنیهای دو گروه (دانشآموزان تک والد و عادی) در میانگین نمرات این خردهمقیاس تفاوت معناداری وجود دارد.
همچنین ماینهارد 3 و همکاران (9) در پژوهش خود به این نتایج دست یافتند که بین مسئولیت پذیری مادران دارای فرزند و مادران فاقد فرزند (زنان جوان) رابطه معناداری وجود دارد همچنین مسئولیتپذیری فرزندان مادر Nilsen responsibility Mainhard سرپرست به مراتب بیشتر از فرزندان پدر سرپرست و یا فاقد سرپرست وجود داشت.
نتایج نشان داد اثر گروه بر نمرات حاصل از پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی در خردهمقیاس تعهد درونی و از پرسشنامه رابطه والد فرزندی در خرده مقیاسهای احساسات مثبت و ارتباطات معنادار میباشد؛ بدینمعنا که بین آزمودنیهای دو گروه (دانشآموزان تک والد و عادی) در میانگین نمرات این خردهمقیاس تفاوت معناداری وجود دارد.
همچنین نتایج فرضیه اول نشان داد که اثر گروه بر نمرات حاصل از پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی در خردهمقیاس تعهد درونی معنادار میباشد؛ بدینمعنا که بین آزمودنیهای دو گروه (دانشآموزان تک والد و عادی) در میانگین نمرات این خردهمقیاس تفاوت معناداری وجود دارد.
بهرامی و صریحی اسفستانی (1394) در پژوهشی به بررسی ارتباط بین اعتماد سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی پرداختند؛ جامعه آماری این تحقیق، کارکنان ستادی معاونت نظارت مالی و خزانهداری کل کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی است که مجموعاً 175 نفر بود؛ که از روش تصادفی طبقهای استفاده شده و از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 120 نفر بهدست آمد.