چکیده:
پژوهش حاضر باهدف تاثیر آموزش مبتنی بر حل مسئله خلاق بر خلاقیت شناختی و درک حل مسئله دانشآموزان از درس ریاضی پایه ششم ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی در سال تحصیلی 1399-1398 انجام گرفت. این پژوهش به شیوه مطالعه شبه آزمایشی در دو گروه کنترل و آزمایشی، با پیشآزمون و پسآزمون صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. حجم نمونه نیز متشکل از 30 نفر بودند که شامل دو کلاس 15 نفری بود. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه خلاقیت شناختی عابدی و پرسشنامه درک حل مسئله هپنر و پترسن بود. در این پژوهش طول دوره آموزشی نیز به مدت 12 جلسه یکساعته منظور شد. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و بهمنظور پاسخگویی به فرضیههای پژوهش از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مبتنی بر الگوی حل مسئله خلاق بر خلاقیت شناختی تاثیر معناداری دارد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر حل مسئله خلاق بر درک حل مسئله از درس ریاضی تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
جدول 2- نتایج تحلیل کواریانس یک راهه برای بررسی تفاوت پس آزمون خلاقیت شناختی در گروه آزمایش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطور که در جدول 2 مشاهده میشود پس از تعدیل نمرات پیش آزمون خلاقیت شناختی بین اثر دو گروه دانشآموزان گروه آزمایش (آموزش مبتنی بر حل مسأله خلاق) و گروه کنترل (روش تدریس سنتی) تفاوت معنیدار وجود دارد (000/0=p و 846/57= (27 و 1)F.
جدول شماره 4- خلاصه نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری(MANCOVA) برای بررسی تفاوت پس آزمون مؤلفههای خلاقیت شناختی در گروه آزمایش و گروه کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطور که در جدول شماره 4 مشاهده میشود پس از تعدیل نمرات پیش آزمون هر یک از سطوح خلاقیتشناختی، در سطوح سیالی (000/0=p و 476/42= (25 و 1)F)، انعطافپذیری (000/0=p و 865/5= (25 و 1)F)، بسط (023/0=p و 539/26= (25 و 1)F) و اصالت (000/0=p و 736/56= (25 و 1)F)؛ بین اثر دو گروه دانشآموزان گروه آزمایش (آموزش مبتنی بر حل مسأله خلاق) و گروه کنترل (روش سنتی) تفاوت معنیدار وجود دارد.
(2009), examining the relationship between trust and organizational commitment and Education in Agricultural Jihad Organization of Qom province), Public A - Keshavarz et al - Barrows & Wesson - Mc Murey - Allen & Meyer - Staples & Webster - Pucetaite & Lamsa - Somaya& Williamson - Maele & Houtte - Lee - Rousseau et al - Ellonen et al - Communication - Reputation - Rankin - Robbins - Gage &Beriiner - Latham & Pinder - Bessell etal - Kaneshiro - Hovang & Tesae - christopher - Goodness of Fit - christopher