Skip to main content
فهرست مقالات

نیروی حیات بدون زمان شی: گفتگو با بهروز غریب پور محقق، نویسنده و کارگردان تئاتر پیرامون خیمه شب بازی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : عروسکی، خیمه شب‌بازی، نمایش، غریب‌پور، نمایش خیمه شب‌بازی، نمایش عروسکی، اجرای نمایش " خیمه شب‌بازی، سند، نمایش خیمه شب‌بازی عروسی، نمایش خیمه شب بازی

خلاصه ماشینی:

"ما در این‌ نمایش یک پادشاه داریم به نام‌ افضل شاه که مقرر کرده است برای‌ فردی به نام داماد و نه فرزندش‌ عروسی بگیرد و می‌توان گفت تمام‌ اتفاقات،اتفاقات همان نمایش‌ سلیم خان است البته این تغییر اسامی از کجا آمده است شاید راه‌گشای ما باشد؟ غریب‌پور:در تاریخ عثمانی چند سلیم خان وجود دارد حتی در سلسله گورکانی نیز چند سلیم خان‌ وجود دارد و اینکه کدامیک از اینها مد نظر بوده مشخص نیست. سئوال من این است که اگر امروزه‌ می‌توانیم بگوئیم دانش بشری رشد و بالندگی خود را یافته و به نوعی‌ دنیای ارتباطات به هم نزدیک‌تر شده‌اند ما این نوع نمایش نخی و دستکشی را به عنوان دو شیوه‌ اصلی و پایه‌ای در یک تعریف‌ ببینیم و آنها را در قالب یکسری از مکاتب مثل شیراز،اصفهان،تهران و همچنین کردستان را که خود شما از آن نام برده‌اید قرار دهیم؟ اینکه ما برای اینها یک اصول و تعریف جدیدی را برنامه‌ریزی کنیم‌ می‌توانیم در شکل دادن به ساختار درست و منطقی آن کمک کنیم؟ غریب‌پور:بله دقیقا ولی این نکته‌ را در نظر داشته باشید که مکاتب‌ زمانی برنمایش اثر گذاشتند و نمایش بر مکاتب که نمایش از حوزه‌ سنت و تکرار جدا شد و نویسنده و کارگردان به عنوان صاحبان فکر و اندیشه این قدرت را پیدا کردند که‌ متناسب زمان و عقیده خودشان به‌ یک محتوای نمایشی شکل دهند که‌ این قابل بحث است ولی در مورد نمایش سنتی در هیچ کجا چنین‌ اتفاقی نیفتاده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.