چکیده:
زمینه و هدف: عملکرد شغلی یکی از ملزمات مهم در هر سازمانی است که در صورت توجه و سرمایهگذاری در راستای آن میتوان سازمان را به سمت بهتر شدن و پیشرفت هدایت نمود. چه آنکه در راستای بهبود کیفیت عملکرد شغلی در سازمان است که میتوان بازدهی و کارایی سازمان را افزایش داد. لذا با توجه به اهمیتی که عملکرد شغلی در توسعه کارایی سازمان ایفا میکند، بررسی عوامل موثر بر آن از ضرورتهای پژوهش حاضر به شمار میرود.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع کمی (پیمایشی) بوده و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادههای استفادهشده است. ضریب پایایی و روایی گویهها با استفاده از آلفای کرونباخ تاییدشده و حجم نمونه نیز از طریق فرمول کوکران برابر با 384 نفر به روش نمونهگیری تصادفی در بین پرسنل و کارمندان دانشگاه کاشان تعیین شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد بین عدالت سازمانی (0. 393)، بیتفاوتی سازمانی (0. 217-)، حمایت سازمانی (0. 420)، سلامت اجتماعی (0. 281) تعهد اخلاقی (0. 215)، رضایت شغلی (0. 329)، و سابقه و تجربه مدیریتی (0. 368) با عملکرد شغلی رابطه معنیداری وجود داشته است. نتایج کلی رگرسیون نشان میدهد که ضریب همبستگی چندگانه برابر با 0. 476 و ضریب تبیین برابر با 0. 281 است.
خلاصه ماشینی:
توجه به عملکرد شغلی کارکنان فواید زیر را برای سازمان میتواند به همراه داشته باشد: ــ ایجاد میل و رغبت به کار و پیدایش احساس امنیت در بین کارکنان؛ ــ اعمال کنترل صحیح و ایجاد معیارهای اصولی برای انجام کار که باعث هوشیاری مسئولین و تعیین میزان کیفیت و کمیت که برای سازمان قابلقبول است، میشود؛ ــ ایجاد زمینهای برای رشد و پیشرفت کارکنان متعهد؛ ــ تطابق هر چه بیشتر شرایط فکری، روحی و جسمی کارکنان با شغلشان از طریق شناخت و بررسی نقاط ضعف و قوت آنان؛ ــ کاهش نارضایتی و شکایت ناشی از تبعیضات غیراصولی و یا غیرعمدی؛ ــ برآورد کمی و کیفی نیروی انسانی در جهت نیازهای سازمان؛ ــ استعدادیابی و علاقهمند بودن افراد ساعی به کار؛ ــ جهتدار شدن برنامهریزی آموزشی؛ ــ ایجاد شوق و تقویت انگیزه در کارکنان؛ ــ خودشناسی که باعث شناخت فرد از نقاط ضعف و قوت خود میگردد؛ ــ تعیین اعتبار و اصلاح معیارهای استخدام؛ ــ آگاهی کارفرما از عملکرد زیردست خود و همچنین آگاهی زیردست ازنظر مقام مافوق نسبت به عملکرد او؛ ــ دستیابی به نحوه پراکندگی کمی و کیفی، بهرهوری، کارایی و کارآمدی نیروی انسانی سازمان، شناخت هنجارها و ناهنجاریهای رفتاری در سازمان پیشنهادی کاربردی ــ افزایش اعتماد شغلی در بین کارکنان ــ برقراری تعامل اجتماعی مناسب بین کارکنان و کارمندان ــ بهبود سرمایه اجتماعی بین اعضا سازمانی ــ افزایش انگیزه و رضایت شغلی و ترفیع شغلی ــ ایجاد تسهیل در بین کارکنان، بخشش و تکریم سازمانی در کنار نظارت شغلی ــ آموزش علمی به کارکنان و افزایش مشارکت شغلی پرسنل با کارگاههای از روی رغبت و تمایل ــ استفاده از برنامههای انگیزشی بهمنظور ایجاد علاقه سازمانی و کاهش سطح فشارها و استرس شغلی فهرست منابع و مآخذ ــ احدی، بهمن، فتحی، آیت اله و عبدالحمید، کریم (1393)، بررسی عوامل روانشناختی مؤثر بر عملکرد شغلی کارکنان فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی، فصلنامه دانش انتظامی آذربایجان شرقی، شماره 4، پیاپی 15، ص 78-64.