چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر ترسیم نقشه علمی و تحلیل خوشهای پژوهشهای منتشر شده در حوزه پژوهشهای کاربرد بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی با استفاده از مدارک نمایه شده در پایگاه وب آف ساینس است.
روش: این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی بوده که با استفاده از روش علمسنجی انجام شده است. به طور کلی 431 سند در حوزه بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی استخراج شد و مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیلهای آماری علاوه بر نرمافزار اکسل، از نرمافزارهای علم سنجی مانند، وس ویور و یو. سی. آی. نت استفاده شد.
نتایج: یافتهها نشان داد کلیدواژههای بازاریابی با فراوانی ۲۴، بازاریابی کتابخانهای با فراوانی ۱۸، کتابداری با فراوانی ۱۴ و رسانههای اجتماعی با فراوانی ۱۳ بیشترین همرخدادی را میان متون مورد مطالعه داشتهاند. از طرفی، تحلیل خوشههای کلیدواژهها نشان داد که حوزه موضوعی بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی از هفت خوشه تشکیل شده است و خوشه شماره دو با کلیدواژههای بنگلادش، منابع اطلاعات، خدمات اطلاعاتی، بازاریابی، آمیخته بازاریابی، استراتژی بازاریابی، کتابخانههای عمومی، بازاریابی استراتژیک، دانشگاه، وبسایتها و شبکه جهانی وب، مهمترین خوشه است که در این میان کلیدواژههای بازاریابی و خدمات اطلاعاتی مهمترین کلیدواژههای این خوشه محسوب میشوند. همچنین یافتهها نشان داد، خوشه سوم از ده کلیدواژه تشکیل شده و عمدتا به بازاریابی در کتابخانهها مربوط میشود و نشان میدهد ظهور بازاریابی در کتابخانهها و بکارگیری آن در بازاریابی از جمله مهمترین مباحث مد نظر پژوهشگران این حوزه است. در خوشه چهارم ۸ کلیدواژه مشاهده میشود که عمدتا به بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی میپردازد.
نتیجهگیری: ترسیم و تحلیل نقشه موضوعی بازاریابی در کتابخانهها نشان داد که پژوهشگران حوزه بازاریابی در کتابخانهها، آنگونه که شایسته است به این حوزه، به ویژه موضوعاتی نظیر بازاریابی در کتابخانههای دانشگاهی، بازاریابی در کتابخانههای عمومی، بازاریابی دیجیتال و بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر توجه نکردهاند. انتظار میرود که پژوهشگران از شکافهای موضوعی موجود در این حوزه مطلع شوند و پژوهشهایی در رابطه با موضوعات بیان شده انجام دهند
AbstractPurpose: The aim of this study was to draw a scientific map and analyze the clusters of research in marketing in libraries and information centers using documents indexed in the Web of Science.Method: The study is applied research in terms of the purpose and scientometrics descriptive in terms of type. 431 documents exist in the marketing in libraries and information centers were extracted and reviewed. Finding: The results showed that some keywords had the highest frequency in term of co-wording in the following order: marketing (34), marketing to library (18), librarianship (14), social media (13), respectively. Also, the analysis of keyword clusters showed that the area of marketing to libraries and information centers consists of 8 clusters and the most important cluster related to second cluster which includes the following keywords: Bangladesh, information resources, information services, marketing, marketing mix, marketing strategy, public libraries, strategic marketing, University, websites, the World Wide Web which among them, the keywords "marketing" and "information services" are the most important keywords in this cluster. Conclusion: It is inferred that drawing and analyzing a marketing map to libraries reveals approaches and issues that have so far been neglected.