چکیده:
مقالۀ پیش رو، ترجمه و تعلیق چهارمین مقاله از «راهنمای تاریخ شفاهی» است. این مجموعه، یکی از منابع تخصصی در گفتمان تاریخ شفاهی است که انتشارات روتلج در سال ۱۹۹۸ در انگلستان، آمریکا و کانادا منتشر کرد و در سالهای 2003 و 2015 نیز تجدید چاپ شد. مباحث مطرحشده در این مجموعه، شامل توسعۀ تاریخ شفاهی، روشهای انجام مصاحبه، جایگاه تاریخ شفاهی در تاریخنگاری معاصر و نیز حمایت از طرحهای تاریخ شفاهیاند. متخصصان و صاحبنظران در حوزۀ تاریخ شفاهی، مقالات مندرج را در مجموعه مذکور به نگارش درآوردند و تا کنون تنها تعداد معدودی از آنها به زبان فارسی برگردانده شده است.رونالد جی. گرِل، رییس دفتر تحقیقات تاریخ شفاهی در دانشگاه کلمبیا است. او در این مقاله سعی داشته است تا به برخی از نقاط قوت و ضعف مطالعات تاریخ شفاهی، بهعنوان یکی از عرصههای انجام پژوهشهای تاریخی، اشاره و جایگاه این عرصه را در گفتمان مطالعات تاریخی بررسی کند. نویسنده در ادامه، انتقادهای واردشده به تاریخ شفاهی را بازانگاری و برای رفع آنها، ارتقای کیفی پروژههای تاریخ شفاهی و بالابردن میزان اعتبارمندی حاصلشده از این پروژهها، توصیههایی به مورخان شفاهی ارائه میکند.
This article is the 4th one from the whole 39 articles presented in “The Oral History Reader”, a specialized resource in oral history discourse. It was published by Routledge in 1998, simultaneously in England, USA and Canada, then republished in 2003 and 2015. Being authored by specialist researchers, the articles included in this book discuss some issues in oral history discourse such as: oral history development, methods of interview, conditions of oral history in contemporary historiography as well as stand for oral history projects, only a few of which have been translated to Persian. Ronald J. Grele, is the director of Oral History Research Office in Columbia University. He mentions some of the advantages and disadvantages of oral history methodology in this article, and discusses its use within historical research discourse. The author also reviews the criticism faced by oral history approaches, and gives some recommendations to the oral historians in order to overcome the constructive criticisms, qualify the oral history projects, and also encourage the historians to trust oral history outcomes.