چکیده:
هدف مقاله بررسی و نقد یکی از مهمترین کتابهای ماکس شلر باعنوان «کینتوزی» است. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. شلر در کتاب مزبور به معرفی کینتوزی و همچنین نگاه نیچه به این مسئله پرداخته، در حالیکه او خود تحتتأثیر این فیلسوف نامدار آلمانی مفهوم کینتوزی را مطرح و آنرا بسط و گسترش داده است. شلر براین باور است دنیای مدرن و مدرنیته موجب ساخت عاطفی و احساسی خاصی میشود که او این ساخت احساسی و عاطفی را کینتوزی (رسانتیمان) مینامد. بهزعم وی، این احساس هنگامی ظاهر میشود که کنشگر اجتماعی مایل به تغییر دادن وضع اجتماعی هست، اما قادر به انجام آن نیست. نتایج بدست آمده از بررسی این کتاب نشان میدهد که علیرغم داشتن برخی نکات مثبت از قبیل داشتن بخش یادداشتها، نمایه موضوعی و نمایه اسامی در انتهای کتاب که اطلاعات بیشتری به خواننده درباره محتوای کتاب و همچنین فهم بهتر مطالب ارائه میدهد، متأسفانه دارای نواقص شکلی و محتوایی فراوانی است. برخی از این اشکالات عبارتند از: نیاوردن پاورقی اصطلاحات آلمانی و انگلیسی، اسامی خاص، نداشتن فهرست واژگان در پایان کتاب، وجود اشکالات ویرایشی و نگارشی، ضعف در معادلگزینیهای دقیق و عدم یکدستی در انتخاب معادلها در فرآیند ترجمه.
The purpose of this article is to review and critique one of the most important books of Max Scheller called Ressentiment. This research has been done by the descriptive-analytical method. In this book, Scheller introduces ressentiment as well as Nietzsche's view of the issue, which he, under the influence of this famous German philosopher, introduced and expanded the ressentiment concept. According to Max Scheller, the modern world and modernity, wherever it expands, creates a kind of emotional structure where he calls this emotional construction ressentiment. According to him, this feeling appears when the social actor wants to change a social situation, but is not able to do so. The results of the critique and review of this book show that this book, despite some strengths such as notes section, index of subjects, and index of persons at the end of the book provides more information to the reader about the content of the book, it has many defects in the field of form and content, unfortunately. Some of these include lack of footnotes of German and English terms, proper nouns, the lack of a glossary at the end of the book, the existence of typographical errors, use of inaccurate equivalents, and inconsistent use of equivalents.
خلاصه ماشینی:
شلر در کتاب مزبور به معرفی کینتوزی و همچنین نگاه نیچه به این مسئله پرداخته، درحالیکه او خود تحتتأثیر این فیلسوف نامدار آلمانی مفهوم کینتوزی را مطرح کرده و آن را بسط و گسترش داده است.
شلر نیز عواطف بشری را نقطۀ عزیمت خود قرار داد، بهزعم وی عواطفِ محبت و نفرت کنشهایی هستند که از طریق آنها جهان برای اولینبار نزد ما معنا پیدا میکند (دیویس و استاینباک 1393: 30).
4. شلر در این کتاب توصیه میکند که بهجای کینتوزی عشق و محبت را مبنای اندیشۀ خودمان قرار دهیم.
شلر در پاسخ سوم خود به کینتوزی از نوعی بیسامانی قلبی صحبت میکند که فرد کینتوز همواره دچار این نوع بیسامانی و آشفتگی است.
البته شلر معتقد است که کینتوزی اجتماعی در همۀ جوامع وجود دارد، اما نوع و شدت آن از جامعهای به جامعۀ دیگر متفاوت است.
نویسنده در این فصل برای بسط دیدگاه نیچه دربارۀ کینتوزی نقلقولهایی از کتاب تبارشناسی اخلاق میآورد که به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم: و اما این است آنچه روی داده: از تنۀ آن درخت انتقام و نفرت، آن درخت نفرت یهودی ـ آن عمیقترین و والاترینِ همۀ نفرتها، آن نفرت که آرمانها میآفرینند و ارزشها را دگرگون میسازد و هرگز همتا بر زمین نداشت ـ چیزی به همان بیهمتا رویید، عشقی تازه، عمیقترین و والاترین نوع عشق: و از کدام تنه بهجز این میتوانست روییده باشد؟ اما گمان نبریم که آن عشق درمقام نفی عطش انتقام در ضدیت با یهودیت بالیده است!
نیچه و شلر معتقدند که این نوع عشق ریشۀ واقعی کینتوزی است.