Skip to main content
فهرست مقالات

تکنیک بازیگر (1)

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

مترجم:

(6 صفحه - از 46 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : بازیگر، تنفس، گروتفسکی، تماشاگر، تکنیک بازیگر، تئاتر، بابله، تمرین‌ها، کنش، کارگردان

خلاصه ماشینی:

"[یا دیافراگمی‌] کودکان،حیوانات و انسان‌هایی که به‌ طبیعت نزدیک‌تر هستند غالبا با شکم‌ و دیافراگم نفس می‌کشند و این یک‌ حقیقت است؛پس از این ما به دومین‌ پرسش می‌رسیم:«چه نوی از تنفس‌ شکمی بهترین شکل ممکن است؟» ما می‌توانیم در میان مثال‌های‌ فراوانی که برای گونه‌های مختلف‌ تنفس شکمی وجود دارند،به یک نوع‌ دم،بازدم و یک وضعیت خاص برای‌ ستون فقرات برسیم که البته،این خود یک اشتباه وحشتناک خواهد بود؛چرا که ما نمی‌توانیم برای افراد مختلف- با ویژگی‌های روانی و بدنی مختلف- یک نوع شکمی واحد را توصیه کنیم. (البته این یکی از مسائلی است که استانسیلاوسکی‌ بر آن تأکید داشت)تا بتوانند برای‌ برای هر اجرا به پارتیتور و اجرای‌ غیر مکانیکی آن در کنار خلاقیت آزاد بازیگر توأما حفظ کرد؟ گروتفسکی:پاسخ گفتن به این‌ پرسش در چند کلمه،کار دشواری‌ است اما اجازه دهید این مسأله را به‌ یک مثالی کلی تعمیم دهیم!اگر در جریان تمرین‌ها،بازیگر پارتیتور را به مثابه عنصری طبیعی و ذاتی(مثل‌ الگویی از واکنش‌های او یعنی‌"دادن و گرفتن‌")بسازد و اگر پیش از اجرا و برای یک اعتراف کامل که در آن هیچ‌ چیز پنهان باقی نمی‌ماند،آنگاه هر اجرا می‌تواند به کمال خود دست یابد. درنتیجه‌ این‌"تکنیک بازیگر"می‌تواند در گسترهء آوایی وسیع‌تری آواز بخواند، این یک واقعیت عینی است همچون‌ وقتی که می‌گوئیم‌"بازیگر وقتی‌ صحبت می‌کند نباید با تنفس خود مشکل داشته باشد"این نیز یک‌ واقعیت عینی است و نیز این که‌ بازیگر باید بتواند انواع مختلفی از واکنش‌های بدنی و آوایی را به کار ببرد که برای غالب مردم بسیار مشکل است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.