چکیده:
تحلیل نشانه معناشناختی مکتب پاریس به بررسی نحوۀ ارتباط نشانههای زبانی در نظام گفتمانی و بررسی دو ساختار روایتی و معناشناختی در دو سطح روساخت و ژرفساخت میپردازد. این تحلیل نشان میدهد که یک نشانه در ارتباط با سایر نشانههای گفتمانی چه فرایندی را طی میکند تا دارای معنای خاصی شود. در بررسی روساخت، عناصری مانند شکلهای بیرونی و درونی گفتمان، بعد پویای کلام، نقش فعلهای مؤثر، کنش گران، کنشها، ارتباط عناصر در محور جانشینی و همنشینی، نمودها و ایزوتوپ و مانند آن و در بررسی ژرفساخت، مربع معنایی و ارتباط آن با روساخت روایت و نقش معنایی افعال مؤثر در کلام و در سطح تعاملی گفتمان، بررسی ابعاد شناختی، کنشی و عاطفی، ابزارهای مؤثر در تحلیلهای نشانه معناشناختی، به شمار میآیند. در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی فراهم آمده است کوشیدهایم عناصر معناساز را در داستان «انتخاب» سیمین دانشور مورد بررسی قرار دهیم و با بررسی عناصر تشکیلدهندۀ نحو روایت، نشان دهیم نشانههای گفتمانی در بسیاری از داستانها چنین فرایندی را طی میکنند تا منجر به شکلگیری معنای داستان شوند.
the semantic sign analysis of the Paris school examines the relationship between linguistic signs in discursive system and the study of two narrative and semantic structures in two levels of structured and profound construction. This analysis shows that a sign in relation to other discriminant signs goes through a process that has a special meaning. In the study of surface structure of elements such as the external and internal forms of discourse, the dynamic dimension of the word, the role of effective verbs, actors, action, the relationship of elements in the axis of substitution and association, features and isotopes, and the like, and in the deep study of the semantic square and its relationship with the narrative structure and the semantic role of effective verbs in theology and in the interactive level of discourse, the study of the dimensions of cognitive, action, and emotional, are effective tools in semantic analysis. In this descriptive – analytical study, we tried to examine the structure of narrative syntax in the story of “entekhab” by Simin Daneshvar by studing the elements of narrative syntax, we show discursive signs in many stories of such a process to lead to the formation of the meaning of the story.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش که به روش توصيفي ـ تحليلي فراهم آمده است کوشيده ايم عناصر معناساز را در داستان «انتخاب » سيمين دانشور مورد بررسي قرار دهيم و با بررسي عناصر تشکيل دهندة نحو روايت ، نشان دهيم نشانه هاي گفتماني در بسياري از داستان ها چنين فرايندي را طي ميکنند تا منجر به شکل گيري معناي داستان شوند.
از جمله اين کتاب ها ميتوان به کتاب مباني معناشناسي (١٣٩٦) شعيري اشاره کرد که در آن فرايند تحول در داستان «کچل مم سياه » را مورد بررسي قرار داده است و همچنين در کتاب تجزيه وتحليل نشانه معناشناختي گفتمان (١٣٩٦) به بررسي ابعاد گفتمان در اشعاري از سهراب سپهري پرداخته است و گامي مؤثر در تبيين راهکارهاي توليدمعنا در متن برداشته است و عباسي نيز در کتاب هاي نشانه – معناشناسي روايي مکتب پارسي و روايت شناسي کاربردي (١٣٩٥) به تحليل برنامه روايي و نحو روايي و معنايي چندين اثر پرداخته است .
نشانه معناشناسي به تحليل روابط نشانه هاي زباني در سطحي فراتر از جمله تحت عنوان گفتمان ميپردازد تا نشان دهد هر نشانه ، در فرايند معناسازي چه نقشي در ارتباط با ساير نشانه هاي زباني درون گفتماني ايفا ميکند و ارتباط اين نشانه ها با يکديگر چگونه سبب حصول معنا ميشود «نشانه معناشناسي، ابزاري علمي است که با آن ميتوان سازوکارهاي شکل گيري و توليد معنا را در گفتمان ها بررسي و مطالعه کرد.
Shairi, Hamidreza (2016) The Semantic Sign of Literature: Theory and Method, Literary Discourse Analysis, Tehran: Tarbiat Modares Publications.