چکیده:
نشانه- معناشناسی گفتمانی، برآیند نشانهشناسی ساختگرا و نظام روایی مطالعات معنایی است. این دیدگاه، جریان «تولید معنا» را تابع فرآیندی میداند که عوامل نشانه -معنایی در آن دخیل اند. نشانه- معناشناسی گفتمان، در قالب فرایندها و در ابعاد مختلف شناختی، حسّی- ادراکی، عاطفی و زیباییشناختی و... مطرح میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نشانه معناشناسی حکایت های حدیقه الحقیقه، با روش تحقیق کتابخانه ای و روش تجزیه و تحلیل توصیفی-تحلیلی به سامان رسید. نتیجه حاصل شد که در بررسی نظام های گفتمانی موجود در حدیقه الحقیقه، گونه های مختلف این نظام ها ازجمله هوشمند و شوشی، مشاهده می شود که نظام های غالب گفتمانی حدیقه هم هستند. گفتمان شناختی در حکایات حدیقه الحقیقه به عنوان یک گفتمان عرفانی، از جایگاه مهم تری برخوردار است و با توجه به رویکرد چنین گفتمانی، فرآیند شناختی در حکایات حدیقه مسیر متفاوت و گاه گوناگونی را طی می کند. در گفتمان های شناختی حدیقه سنایی، عواملی همچون ارتباط فعل مؤثر دانستن و باور داشتن با مسألۀ شناخت مطرح می گردد و نیز به ارتباط زاویۀ دید با شناخت پرداخته می شود. هم چنین به این نتیجه رسیدیم که در برخی حکایات حدیقه، تولید معنا در بستر آمیختگی طرحواره ای به شناخت منجر می شود.
Discursive semiotics is the outcome of construct-oriented semiotics and anecdotes system of semantic studies. This view believes that the flow of "semantic production" is subject to a process in which sign-semantic factors are involved. Semiotics of discourse, in the form of processes and in different aspects of cognitive, sensory-perceptual, emotional and aesthetic, etc. It's raised.The aim of this study was to investigate the semantic signs of Hadigheh al-Haqigheh anecdotals using library research method and descriptive-analytical analysis. It was concluded that in the study of discourse systems in Hadigheh al-Haqqeh, different types of these systems, including Intelligent and Shushi, can be seen that the dominant discourse systems are hadigheh. Cognitive discourse has a more important position in hadigheh anecdote as a mystical discourse, and according to the approach of such discourse, the cognitive process takes a different and sometimes different path in hadigheh anecdote. In the cognitive discourses of Hadigheh Sanaee, factors such as the relationship between effective verb knowing and believing with the question of cognition are discussed and also the relationship between the angle of vision and cognition is discussed. We also concluded that in some haddigheh anecdote, the production of meaning in the context of schema fusion leads to cognition.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اخلاقي و عرفاني بودن متن حديقه سنائي، به دنبال اين هستيم تا بدانيم در حکايت هاي حديقه ، کدام نظام گفتماني نمود بيشتري دارد؟ پيشينۀ تحقيق در زمينۀ بررسي نشانه معناشناسي حکايات حديقه سنايي تاکنون پژوهشي به سامان نرسيده است ، اما بررسي پيشينه تحقيق نشان ميدهد در بحث نشانه معناشناسي چندين اثر، به زيور پژوهش درآمده اند که برخي از آنان در اينجا مورد بررسي قرار خواهد گرفت : کتاب «نقصان معنا» (گرماس ،١٣٨٩) در بررسي نشانه معناشناسي احساس و ادراک، نور، جسمانه اي ، روزنه هاي گريز و اصول و قواعد کلي و حاکم برنظريۀ معناشناسي حسي ادراکي پرداخته است ، وي در اين کتاب به تحليل چند داستان و شاهد مثال به عنوان نمونه نيز اشاره کرده است .
کتاب تجزيه و تحليل نشانه معناشناسي گفتمان ؛ شعيري (١٣٨٥) که به تجزيه و تحليل نشانه معناهايي که موجب ايجاد کنش و شوش مي شود و نشانه هاي حسي ادراکي پرداخته و نمونه هاي فراواني را براي تبيين اين مفاهيم به کار برده است .
نتايج اين پژوهش در نهايت نشان مي دهد که تحت تأثير عوامل دخيل در توليد معنا، همه گونه هاي گفتماني اعم از: شناختي ، حسي - ادراکي ، عاطفي و زيباييشناختي در تعامل با يکديگر به سر مي برند و غزل هاي بررسي شدة منزوي ، محل بروز گونه هاي مختلف نشانه - معناشناسي است .