چکیده:
هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر همکاری معلمان در یک بستر غیرحضوری طراحی شده برای کمک به ارتقا سطح حرفه ای آنها از طریق افزایش کفایت جمعی بوده است. بدین منظور تحقیق کنونی تلاش دارد تا با در نظر گرفتن سهم خود در زمینه آموزش زبان، برای آماده سازی معلمان زبان در جهت ارتقا سطح حرفه ای آنان گام برداشته و بینش موثری ایجاد نماید. شرکت کنندگان تحت یک طرح شبه آزمایشی شامل سه مرحله پیش آزمون، مرحلۀ آموزشی و پس آزمون قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که همکاری در شبکه های اجتماعی به طور قابل توجهی کفایت جمعی معلمان را افزایش می دهد که به نوبه خود به پیشرفت حرف های آنها کمک می کند. براساس نتایج، مشارکت در حلقههای بحث مشارکتی، حرفهای و انتقادی نقش موثری بر مؤلفه کفایت جمعی در ارتقا سطح حرفهای معلمان زبان دارد و جنسیت، سن و سطح تحصیلات معلمان بهطور متفاوتی بر رشد حرفهای آنها تأثیر می گذارد. نتایج این مطالعه در چارچوب نظریههای اجتماعی- سازنده و فعالیت مورد بحث قرار میگیرد.
The purpose of the present study was to investigate the effect of teachers' collaboration in an online platform designed to assist in their professional development by enhancing their collective efficacy. As such, and as a possible contribution to the field of language teachers’ education, the purpose of the present study is to provide insights into the promotion of professional development for teachers. The participants underwent a quasi-experimental design consisting of three phases of a pretest, an educational treatment phase, and a posttest. The findings showed that collaboration in the social networking medium significantly increased teachers' collective efficacy which in turn contributed to their professional development. According to the results, participation in collaborative, professional and critical discussion circles enhanced collective efficacy component of language teachers’ professional development, and that teachers’ gender, age, and level of education differentially affected their professional development. The results of the study are discussed within the social-constructivist and activity theories.
خلاصه ماشینی:
از آنجايي که آموزش ضمن خدمت براي توسعه معلمان ضروري است که منجر به موفقيت بلندمدت برنامه هايي ميشود که روي آنها کار ميکنند، اين نکته که معلمان به فرصت هاي منظم نياز دارند تا دانش و مهارت هاي حرفه اي خود را به روز کنند پر واضح است .
اخيرا، مدرسان ايراني زبان انگليسي اشتياق رو به رشدي براي پيشرفت حرفه اي خاص خود نشان داده اند که به وضوح در تلاش ها و فعاليت هاي آنان مانند آموزش زبان مبتني بر شبکه ، انجام اقدام پژوهشي، ژورنال نويسي و به کارگيري نتيجه به عنوان مبنايي براي تأمل انتقادي در مورد شيوه هاي تدريس مشهود است .
از آنجايي که آموزش ضمن خدمت براي توسعه حرفه اي معلمان امري ضروري است و منجر به موفقيت بلندمدت برنامه هايي ميشود که روي آنها کار ميکنند، اين نکته که معلمان به فرصت هاي منظم براي به روز رساني دانش و مهارت هاي حرفه اي خود نياز دارند، يعني فرصت هاي آن ها براي ارتقا سطح حرفه اي خود، مورد توجه مجدد قرار گرفته است .
Teacher training, development, and decision making: A model of teaching and related strategies for language teacher education.
Keywords: teacher education, reflective teaching, collective efficacy, professional development, online participation circles.
PhD Student, Department of Language Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
AssociateProfessor, Department of Language Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Professor, Department of Language Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Assistant Professor, Department of Language Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.