چکیده:
گفتمان روایی یکی از شاخصها و تواناییهای اصلی ارتباط کلامی در جنبههای مختلف زندگی اجتماعی بشر است. روایت، بهعنوان توصیف یا گزارش گفتاری یا نوشتاری از رویدادهای مرتبط، مهارتی چندبعدی است که میتواند سطح دانش زبانی و همچنین شناختی را نشان دهد. در این پژوهش با هدف بررسی فعل مرکب در کودکان 5 تا 7 ساله سالم فارسی زبان، 889 فعل مرکب از 107 نمونه گفتار آزاد براساس نظر دبیرمقدم (1376) تحلیل شده است. 52 نمونه گفتار را پسران و 55 نمونه گفتار را دختران تولید کردهاند. از سوی دیگر، 48 نمونه گفتار را کودکان 5 تا 6 سال و 59 نمونه گفتار را کودکان 6 تا 7 سال تولید کردهاند. کل گفتهها 17427 واژه را شامل میشود. نتایج پژوهش نشان داد بسامد «افعال مرکب ترکیبی» نسبت به «افعال مرکب انضمامی» در گروه سنی 5 تا 7 سال بیشتر است. همچنین، با بالارفتن سن در کودکان فاصله بین اجزای فعل مرکب و استفاده از افعال مرکب گذرا که دارای ساختار نحوی پیچیدهتری هستند در گروه سنی 6 سال در مقایسه با 5 سال به عنوان شاخصی از رشد توانایی های زبانی افزایش مییابد.
The narrative discourse is one of the major parameters and capabilities of verbal interactions in various aspects of human's social life. Narration as the spoken or written description or report of relevant events is a multidimensional skill indicating the level of linguistic and cognitive knowledge. In the present survey, with the aim of examining compound verbs among healthy Persian-speaking 5-to-7-year-old children, 889 compound verbs from 107 samples of spontaneous speeches based on Dabirmoghaddam's approach (1997), have been analysed. All the productions included 17427 words. Regarding the outcomes of this research, it has been shown that the frequency of " compositional compound verbs" compared to " incorporating compound verbs " is higher among the 5-to-7-year-olds. Furthermore, along with the growth in children's age, among the 6-year-olds compared to the 5-year-olds , a wider gap between the elements of the compound verbs and the use of transitive compound verbs as a parameter indicating the linguistic aptitude development is noticed.