چکیده:
زمینه و هدف: نخبگان و بهویژه کسانی که در نقش قهرمان و رهبر در جوامع مختلف بشری مطرح میشوند دارای کمالاتی هستند که آنها را نسبت به سایر افراد جامعه متمایز میسازد. در این پژوهش کوشش شد ویژگیهای شخصیتی شهید حاج قاسم سلیمانی که شخصیت او را در سطح «یک قهرمان مکتب ساز» مطرح نموده، تبیین شود و به عنوان یک الگو برای تربیت دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین سنجیده و سپس ارائه شود.
روش: این تحقیق یک تحقیق کیفی است، ما آن را با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از تجزیه و تحلیل عقلی انجام دادهایم. در این تحقیق سعی نموده ایم با بهره گیری از الگوی تحلیل شخصیت انسان، مستخرج از دیدگاههای فلسفی فیلسوف معاصر آیتالله جوادی آملی، به تحلیل شخصیت شهید قاسم سلیمانی بپردازیم. مستندات ما در این تحقیق متن وصیتنامه و برخی از خاطرات ذکر شده توسط نزدیکان ایشان است.
یافتهها: شهید سلمیانی دارای برجستگیهای شخصیتی بارزی در سه ساحت، بینشها، گرایشات و کنشها است، این برجستگیها جملگی در ارتباط و سازگار با هم بوده و در خصوص ایشان شخصیتی برجسته را تشکیل داده است.
نتیجه گیری: در این تحقیق پس از تحلیل شخصیت شهید سلیمانی بر اساس الگویی که از دیدگاههای فیلسوف معاصر آیت الله جوادی آملی استخراج شده است، نشان دادیم که ویژگیهای شخصیتی شهید سلیمانی به عنوان یکی از قهرمانان جمهوری اسلامی ایران، سازگاری بالایی با سیاستها و ارزشهای حاکم بر نظام تربیتی دانشگاه علوم انتظامی امین دارد. بنابراین از دیدگاه ما شخصیت ایشان میتواند به عنوان یک شخصیت قهرمان برای جوانان ناجا، به خصوص دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین مطرح شود. همچنین در پایان نیز الگوی مفهومیِ ابعاد شخصیتی ممتاز ایشان ارائه شده است. بنابراین با توجه به سازگاری بالای آن با مدل مفهومی نظام تربیتی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین، به نظر میرسد؛ ارائه نظاممند شخصیت ایشان بهعنوان یک قهرمان، میتواند گامی مؤثر در جهت نیل به چشم انداز بیست ساله دانشگاه و بیانیه گام دوم در ابعاد تربیتی این دانشگاه باشد.
Background and Aim: Elite, and in particular those who are raised in the role of the hero and leader in various human societies, have the prominence and compilations that distinguishes them to other people in society. In this research, he attempted to explain the characteristics of Shahid Haj Qassem Soleimani, who raised her character at the level of "a hero of the school" and measured as a model for the training of students of Amin University of Police. Methodology: In this research, we have been tried to explain the descriptive-analytical method and study of documents to analyze their character's dimensions as a hero, and explain his character characteristics for the community level. Results: Shahid Salemani has a marked personality prominence in three areas, insights, tendencies and actions, these bumps have been in conformity and consistent with them, and has formed a prominent personality. Results: The characteristics of their personality as one of the heroes of the Islamic Republic of Iran have high compatibility with the policies and values of the ruling on the education system of the Islamic Student University of the Islamic Student University and the statement of the second step of the Islamic Revolution and can be as a heroic character for young people, especially students
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: در اين تحقيق پس از تحليل شخصيت شهيد سليماني بر اساس الگويي که از ديدگاه هاي فيلسوف معاصر آيت الله جوادي آملي استخراج شده است ، نشان داديم که ويژگي هاي شخصيتي شهيد سليماني به عنوان يکي از قهرمانان جمهوري اسلامي ايران ، سازگاري بالايي با سياست ها و ارزش هاي حاکم بر نظام تربيتي دانشگاه علوم انتظامي امين دارد.
اين مقاله پويشي علمي براي تبيين گوشه اي از ابعاد شخصيت برجسته شهيد معظم اسلام حاج قاسم سليماني است ، که سعي دارد با بررسي دقيق مؤلفه هاي شاخص شخصيت او، در سه ساحت گرايش ، بينش و کنش ، زير بناي شخصيت ذو ابعاد و رمز و رازگونه ايشان را مورد تحليل قرار داده و آن را در چهارچوب يک شخصيت قهرمان به عنوان الگويي شايسته براي تربيت دانشجويان دانشگاه علوم انتظامي امين ، مورد سنجش قرار داده و شاخص هاي الهام بخش شخصيت اين شهيد را در تربيت اين جوانان استخراج نمايد.
در اين تحقيق براي پاسخگويي به اين سوالات، ابتدا با بهره گيري از يک الگوي نظري بومي (اسلامي ايراني ) و متناسب با موضوع تحقيق ، که از ديدگاه هاي انسان شناسانه فيلسوف معاصر آيت الله جوادي آملي استخراج شده است در صدد تبيين ويژگي هاي شخصيتي شهيد سليماني برآمده ايم و سپس سعي مي نمايم تا به رمزگشايي شخصيت ايشان به عنوان يک قهرمان الهام بخش ، بپردازيم .