چکیده:
مساله دانش و فرهنگ و چگونگی نهادینه کردن آنها در نظام اجتماعی از قبل نظام آموزشی، از جمله رویکردهای دوران متاخر در نظام دانشگاهی بوده. مراکز آکادمیک در پویش تغییر کارکرد خود، امروزه در فراگیری جریان سازی نظام دانش و فرهنگ، رسالتی بنیادین داشتهاند. و فرهنگ دینی در بازخوران نظام آموزشی، مورد توجه پیشرانان جریان فکری قرار گرفته است. وقف، به عنوان سرچشمه فیاض نظام اندیشهای توانسته است در این کنشگری ایفاگر بسیاری از تعهدات مدنی باشد. هدف: هدف این پژوهش، ارائه یک فراترکیب از مصادیق و مضامین اصلی فرهنگ دینی در دانشگاه اسلام بر اساس مطالعات صورت گرفته است. بر همین مبنا، مطالعه حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و روش: روش پژوهش، کیفی بوده. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهشهای صورت گرفته در حوزۀ فرهنگ دینی بوده که مجموعا95 مقاله چاپ شده به صورت فیزیکی و یا الکترونیکی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به ملاک-های پژوهش، تعداد 14 مقاله به صورت هدفمند گزینش گردیده بود و مورد تحلیل واقع شده. توجه عمیق به مساله فرهنگ و سازوارههای بنیادین آن به عنوان یکی از کارویژههای وقف، موضوع محوری و تم اصلی این مقالات بوده که ضرورت ترویج موقوفات در حوزه نظام دانشگاهی را مورد تاکید قرار داده است. در عین حال ارائه راهکار اثربخش علمی در چگونگی چترگونگی مولفه فرهنگ ازقبل وقف، درنظام دانشگاهی مساله مغفول این پژوهشها بوده. یافتهها: یافتههای این مقاله نشان داده است که فرهنگ دینی از حیث ملاکهای اقتصادی12مصداق و به لحاظ ملاکهای اجتماعی19و از لحاظ مقولات فرهنگی17مصداق را در خود جای داده است. نتیجهگیری: یافتههای پژوهشی نشان داده که در مقالات تحلیل شده، بررسی تطبیقی چندانی با مولفههای فرهنگ از ابعاد مختلف صورت نگرفته است. از سوی دیگر بیشتر نویسندگان، به دلیل عدم اشرافیت کامل بر مبانی دینی و آثار وقف، در تبیین و تطبیق مساله و چگونگی تحقق فرهنگ دینی، چندان موفق نبودهاند، ضمن این که چندان روشن و مشخص نشده که در حقیقت کدام بخش از سیستمهای دانشگاهی از این نوع تحقیقات بهره بردهاند. حتی احتمال قویی مطرح بوده که چندان مراجعه و استنادی به این نوع تحقیقات در حوزه سیاست گذاریهای کلان جامعه رخ نداده است. این عیب و ایراد بزرگی بوده که متاسفانه در تحقیقات علمی به آن چندان توجه نشده. دلیل این امر هم آن بوده که رابطه محققان حوزههای مختلف علمی با واقعیات نهادها و سازمانهای موجود، یک رابطه یک طرفه بوده است.
Objectives: The issue of knowledge and culture and how to institutionalize them in the social system is already one of the approaches of the late period in the university system. Academic centers in the dynamics of changing their function, today has a fundamental mission in learning the flow of the system of knowledge and culture, and religious culture in the feedback of the educational system, is the focus of the drivers of thought. Waqf, as the source of the grace of the system of thought, can fulfill many civic obligations in this activity. Aim: The purpose of this study is to present a meta-combination of the main examples and themes of religious culture in the Islamic University based on studies. Method: Accordingly, the present study is qualitative in terms of the purpose of the applied type and research approach. The statistical population of the study includes researches in the field of religious culture in which a total of 95 published articles were selected and examined physically or electronically. According to the research criteria, 14 articles were purposefully selected and the analysis took place. Results: Deep attention to the issue of culture and its basic structures as one of the characteristics of the endowment is the central theme and the main theme of these articles that emphasize the need to promote endowments in the field of the university system. At the same time, providing an effective scientific solution on how to umbrella the component of culture before the endowment in the academic system is a neglected issue of this research. Conclusion: Findings of the article show that religious culture has 12 examples in terms of economic criteria, 19 in terms of social criteria and 17 examples in terms of culture.