چکیده:
هدف: هدف از انجام این مطالعه، شناسایی شاخصههای موثر بر استقلال پژوهشی دانشجو- معلمان در راستای توسعۀ حرفهای آنان بود. روش: رویکرد تحقیق، کیفی و از نوع تحلیل محتوای متعارف بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان شاغل در دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری خوی در سال تحصیلی 400-1399 بود که 16 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند از نوع شاخص، مورد مطالعه قرار گرفتند. در این راستا، مصاحبههای نیمه سازمانیافتهای از آنانئ صورت گرفت و نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. برای اعتبارسنجی یافتهها از روش توصیف غنی دادهها و خودبازبینی محقق و برای تعیین پایایی دادهها از روش بررسی همزمان استفاده شد. یافتهها: مولفههای کارکردآفرینی (عملگرایی، مدیریتنگری، سودمندگزینی)، هویتپذیری علمی (همافزایی شناختی، محقق-معلم، خودکارامدی علمی، خودشناسی علمی)، تفکرپذیری (منطقگرایی، نقدسازی، خلاقیتمحوری)، رهبری پژوهش (فرهنگ پژوهش، منبعسازی، شبکهسازی علمی) و نگرشپروری (راهبردسازی، هنجارپذیری، باورمندی) مضامین اصلیاند که با 172 مضمون اولیه، شرایط را برای مستقل بودن فعالیتهای پژوهشی دانشجو- معلمان فراهم میآورند. نتیجهگیری: دانشجو- معلمان با خلق ذهنیت مثبت نسبت به فعالیتهای پژوهشی، به توسعۀ قابلیتهای علمی خود بپردازند و جهتدهندۀ روند حاکم بر این اندیشهها باشند.
Objectives: The purpose of this study is to identify the characteristics affecting the research independence of students-teachers in order to their professional development. Method: The qualitative research approach was conventional content analysis. The statistical population included all students working at Farhangian University of Shahid Motahari Khoy in the academic year 1399-1400, 16 of whom were studied by purposive sampling of the index type. In this regard, semi-organized interviews were conducted and sampling continued until data saturation. To validate the findings from the method of rich data description and self-review of the researcher and Simultaneous review method was used to determine the reliability of the data. Results:Findings showed that the components of functionalism(pragmatism, management, utility selection), scientific identity(cognitive synergy, researcher-teacher, scientific self-efficacy, scientific self-knowledge), thinking(rationalism, critique, creativity), Research leadership(research culture, resource making, scientific networking) and attitude cultivation(Strategy building, normativeness, credibility) are the main themes that with 172 primary themes provide the conditions for independent student-teacher research activities.Conclusion: The results showed that student-teachers by creating a positive mentality towards research activities, develop their scientific capabilities and guide the process of governing these ideas.