چکیده:
در نظریههای اجتماعی- شناختی پیشنهاد شده است که با روند سالمندی توانایی درک و تنظیم هیجان افزایش مییابد و این به دلیل افزایش بهینه حالت مثبت و افزایش مهارت در درک نشانههای هیجانی معانی واژه دارد. هدف از مقاله حاضر بررسی این نکته است که آیا هیجان از طریق معانی واژگانی جملات قابل درک است یا اطلاعات هیجانی از طریق نوای گفتار هیجانی منتقل میشود. از این رو چگونگی درک مقولههای هیجانی پایه شامل خشم، چندش، ترس، شادی و غم و نیز حالت خنثی از طریق آهنگ گفتار هیجانی در سه گروه سالمندان بالای 65 سال، میانسالان و جوانان بررسی شد تا این نکته مشخص شود که درک واژههای هدف بدون در نظر گرفتن آهنگ هیجانی و تعامل این دو حالت یعنی نوای هیجانی و محتوای واژگانی به چه صورت است. تحقیق حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و نیز روش میدانی بر روی 30 آزمونشونده(در هر گروه 10 نفر) انجام شد. بر اساس مشاهدات این بررسی، سالمندان در درک جملات هیجانی از معانی واژهها استفاده میکردند و نوای گفتار هیجانی در درجه دوم قرار داشت. برخلاف سالمندان، جوانان و میانسالان جملات هیجانی را از طریق آهنگ جملات درک میکردند و معانی واژههای هیجانی در اولویت دوم قرار داشت.
Emotion plays an important role in the daily life of humans from birth to death. In the cognitive social theories it suggests that emotion regulating and understanding ability increases in aging, because of optimal increase of positive state and increasing skill in understanding the emotional cues of word meanings. The purpose of this article is the study of how is understood emotion in older adults? Do the emotions convey through the lexical meanings of quoted sentences or emotional prosody? Therefore understanding of the basic emotions including anger, disgust, fear, happiness, sadness and neutral situation through emotional prosody study in old age(up 65 years old), young and middle age. The aim is that how emotional lexical content without prosody is understood and how is the interaction of these two modes. Based on the observations of this research, the elderly use the meanings of the emotional content for understanding of sentences, instead of emotional prosody. Unlike old ages, young and mid old ages understand emotional sentences through emotional prosody and the meanings of emotional content is in second priority.
خلاصه ماشینی:
زبانشناخت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوفصلنامة علمي (مقالۀ علميـ پژوهشي)، سال یازدهم، شمارة اول، بهار و تابستان 1399، 231- 246 نقش اطلاعات هیجانی در درک کلامی سالمندان فارسیزبان فاطمه نعیمی حشکوائی 1 حسن عشایری 2 ، مریم نوروزیان 3 چكيده در نظریههای اجتماعی ـ شناختی گفته شده است که با روند سالمندی توانایی درک و تنظیم هیجان افزایش مییابد و دلیل آن افزایش بهینة حالت مثبت و افزایش مهارت در درک نشانههای هیجانی معانی واژه است.
هدف از مطالعة حاضر بررسی این نکته است که آیا هیجان از طریق معانی واژگانی جملات قابل درک است، یا اطلاعات هیجانی از طریق نوای گفتار هیجانی منتقل میشود.
ازاینرو، چگونگی درك مقولههاي هیجانی پایه شامل خشم، چندش، ترس، شادی، غم، و نیز حالت خنثی از طریق آهنگ گفتار هیجانی در سه گروه سالمندان بالای 65 سال، میانسالان، و جوانان بررسی شد تا مشخص شود که درك واژههاي هدف بدون درنظرگرفتن آهنگ هیجانی و تعامل این دو حالت، یعنی نواي هیجانی و محتواي واژگانی به چه صورت است.
یا بهعبارتی، آيا توصيف اطلاعات هيجاني دركشده با نوع نواي گفتار هيجاني (غم، شادي، ترس، چندش، و خشم) تناسب دارد؟ نکتة دیگر اینکه آیا درک هیجان از طریق معانی واژگانی جملات درکپذیر است یا اطلاعات هیجانی از طریق نوای گفتار هیجانی منتقل میشود؟ آیا تعامل این دو، یعنی محتوای واژگانی و نوای گفتار هیجانی، در درک کلامی تأثیرگذارند؟ ازاینرو، این بررسی با این فرضیه انجام شد که سالمندان با استفاده از عناصر پيرازباني، مانند آهنگ گفتار، وزن، تكيه، و ...
آنچه نویسندگان این مطالعه را بر آن داشت تا از دیدگاه زبانشناسی موضوع هیجان را بررسی کنند تأثیر محتوای واژگانی دربرابر آهنگ هیجانی واژهها و جملات در درک گفتار است، بهویژه در روند سالمندی.