چکیده:
سرمایه اجتماعی شرکتها یکی از مهمترین داراییها و از عوامل کلیدی مهم بر بهبود روندهای مرتبط با نوسازی استراتژیک تلقی میشود. به بیانی دیگر سرمایه اجتماعی مبتنیبر تعاریف، یکی از منابع ناملموس شرکتها است که از شبکه روابط انسانی در درون سازمان نشات گرفته است. هدف اصلی از مطالعه حاضر تعیین تاثیر سرمایه اجتماعی، چابکی استراتژیک و گرایش به کارآفرینی بر نوسازی استراتژیک با توجه به نقش تعدیلگری ظرفیت جذب (موردمطالعه: بانک ملی ایران) بوده است. ازاینرو در این پژوهش، تاثیر عوامل تثبیتشده در نوسازی استراتژیک، شامل سرمایه اجتماعی، چابکی استراتژیک و گرایش به کارآفرینی با توجه به نقش تعدیلگری ظرفیت جذب، بر نوسازی استراتژیک، موردبررسی قرار گرفته است. مقاله حاضر از نوع کاربردی میباشد زیرا هدف از انجام آن توسعه دانش کاربردی در زمینه بررسی موضوع یا مشکلی در محیط واقعی یک شرکت یا سازمان میباشد.
همچنین در زمینه نحوه گردآوری دادهها نیز مطالعه حاضر مطالعهای توصیفی از نوع همبستگی است. در این مطالعه بهمنظور تحلیل دادهها از دو رویکرد کلی آماری آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. آمار توصیفی بهمنظور توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی جامعه آماری در کنار سنجش شاخصهای پراکندگی دادهها مورداستفاده قرار گرفت. همچنین، آمار استنباطی و روش مدلیابی معادلات ساختاری بهمنظور بررسی معناداری تاثیر مفروض متغیرها بر یکدیگر مورداستفاده قرار گرفت. نرمافزارهای مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل دادهها نرم-افزار SPSS و نرمافزار SMART-PLS میباشند. یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل فرضیههای این پژوهش، حاکی از آن است که سرمایه اجتماعی سازمان بر گرایش به کارآفرینی سازمان بیشترین تاثیر مثبت و معنادار را داشته است و همچنین بر این اساس میتوان گفت که سرمایه اجتماعی با نقش تعدیلگر ظرفیت جذب بر چابکی استراتژیک مدیران شعب بانک ملی در سطح شهر تهران، دارای کمترین اثر مثبت بوده است.
خلاصه ماشینی:
تأثیر سرمایه اجتماعی، چابکی استراتژیک و گرایش به کارآفرینی بر نوسازی استراتژیک با توجه به نقش تعدیلگری ظرفیت جذب (مورد مطالعه: بانک ملی ایران) (تاریخ دریافت 02/03/1400 ، تاریخ تصویب 20/09/1400) سعید توده رنجبر 1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی - گرایش استراتژیک مراد کردی 2 استادیار دانشگاه پیام نور واحد کرج چکیده سرمایه اجتماعی شرکتها یکی از مهمترین داراییها و از عوامل کلیدی مهم بر بهبود روندهای مرتبط با نوسازی استراتژیک تلقی میشود.
در این بخش به بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی، چابکی استراتژیک و گرایش به کارآفرینی بر نوسازی استراتژیک با توجه به نقش تعدیلگری ظرفیت جذب (مورد مطالعه: بانک ملی ایران) و بررسی مواردی مانند بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف و فرضیات تحقیق و روششناسی آن پرداختیم.
مبتنی بر توضیحات ارائه شده مطالعه حاضر به دنبال بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی، چابکی استراتژیک و گرایش به کارآفرینی بر نوسازی استراتژیک با توجه به نقش تعدیلگری ظرفیت جذب در صنعت بانکداری کشور و بهطور خاص بانک ملی ایران میباشد.
مبتنی بر توضیحات ارائه شده میتوان سؤال اصلی پژوهش را به شکل زیر مطرح نمود:تأثیر سرمایه اجتماعی، چابکی استراتژیک و گرایش به کارآفرینی بر نوسازی استراتژیک چیست؟ در این میان نقش تعدیلگری ظرفیت جذب چگونه است؟ بخش دوم: اهمیت و ضرورت تحقیق به لحاظ نظری مطالعاتی چون Shu et al 2019))، نوسازی استراتژیک اثربخش را به عنوان عاملی کلیدی در جهت دستیابی به عملکرد سازمانی مطلوب و نیز شهرت سازمانی مطلوب معرفی نمود و تلاش سازمانها در جهت نوسازی استراتژیک را دربردارنده این دو برونداد کلیدی در جهان تجارت برشمرد.