چکیده:
زمینه و هدف: در هر اداره و سازمانی وقتی مدیری سازوکارها و برنامههای استراتژیک در جهت استفادهی مطلوب از نیروهای انسانی خود دارد با اثراتی مثبت و سازندهای همراه خواهد بود که بر پیشرفت سازمان تاثیرات درازمدت به همراه خواهد داشت.
هدف از پژوهش حاضر دستیابی به سازوکارهای مدیریتی بر استفادهی مطلوب از نیروهای انسانی هست.
مواد و روشها: روش تحقیق در این مقاله بصورت کتابخانهای و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای میباشد.
ملاحظات اخلاقی: این مقاله با پایبندی به اصول؛ رعایت انصاف و عدالت، اصل حقیقتجویی و صداقت تهیه و تدوین گردیده است.
یافتهها: یافتهها حاکی از این است که؛ چنانچه این سازوکارها و مکانیسمهای مدیرتی به شکلی صحیح انجام شود بوسیله یک برنامهریزی استراتژیک، منجر به استفاده مطلوب از نیروهای انسانی خواهد داشت.
نتیجهگیری: ازعوامل رشد و توسعه هر سازمانی، نیروی انسانی آن است که در کنار مدیریت لایق و ساماندهی صحیح، نقش اساسی را در پیشبرد اهداف آن سازمان ایفا مینماید. بدیهی است که سازمانها هنگامی از شکوفایی واقعی برخوردار خواهند بود که به توسعه و سطح مطلوبی از عملکرد دست یافته باشند. بنابراین سازمان زمانی میتواند به بهرهوری مطلوب برسد که از یک طرف مدیران اثربخش و کارآمد در راس امور قرار گیرند و از طرف دیگر با بکارگیری سازوکارهای مدیریتی و سبک مطلوب مدیریت حداکثر بهرهوری را از کارکنان سازمان حاصل نمایند
خلاصه ماشینی:
سازوکارهاي مديريتي مجموعه اي از مفاهيم ، روش هاي کار و ابزاري است که براي کمک به مديران و رهبران جهت کنترل و تطبيق با محيط متغير طراحي شده اند و از اين رو ميتواند بهره وري را در استفاده ي مطلوب از نيروهاي انساني ارتقاء بخشد.
براي مثال اين سياست ها و اقدامات دربرگيرنده موارد زير ميشود: ــ تجزيه و تحليل شغل (تعيين ماهيت شغل هر يک از کارکنان ) ــ برنامه ريزي منابع انساني و کارمنديابي ــ گزينش داوطلبان واجد شرايط ــ توجيه و آموزش دادن به کارکنان تازه استخدام ــ مديريت حقوق و دستمزد (چگونگي جبران خدمت کارکنان ) ــ ايجاد انگيزه و مزايا 186 ــ ارزيابي عملکرد ــ برقراري ارتباط با کارکنان (مصاحبه ، مشاوره و اجراي مقررات انضباطي) ــ توسعه نيروي انساني و آموزش فرهنگــ متعهد نمودن کارکنان به سازمان (دسلر ١٣٨١، ٢).
اما اين وظايف را ميتوان به حوزه هاي فعاليت زير دست هبندي کرد: ــ سازماندهي ــ طراحي سازمان ــ طراحي شغل ــ تجزيه و تحليل شغل ــ طبقه بندي مشاغل ١-٤-٣ جذب منابع انساني ــ برنامه ريزي ــ کارمنديابي ــ انتخاب ــ استخدام ٢-٤-٣ توسعه و منابع انساني ــ مديريت عملکرد ــ آموزش ٣-٤ مديريت پاداش ــ حقوق و دستمزد ــ ارزشيابي مشاغل پاداش ــ مزايا ٥-٤-٣ روابط کارکنان ــ روابط صنعتي 189 ــ مشارکت ــ ارتباطات ٦-٤-٣ بهداشت ، ايمني و رفاه ــ بهداشت و ايمني ــ رفاه ٧-٤-٣ امور اداري استخدام و کارکنان ــ چارچوب قانوني و مقررات دولتي ــ رويه ها و اقدامات استخدام ــ سيستم اطلاعاتي منابع انساني البته مدل هاي متفاوت ديگري نيز براي دسته بندي وجود دارد (جزني ١٣٧٨، ٢٩-٣٦) اما همه آنها تقريبا همين اجزاء را شامل ميشوند.