چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی منابع غیرکتابی دیجیتالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری
اسلامی ایران است و دیدگاه کاربران را در رابطه با خدمات تالار رقمی کتابخانه ملی بررسی میکند. در
این راستا مولفههای جمعیت شناختی، چگونگی استفاده از منابع غیرکتابی دیجیتالی کتابخانه ملی، رضایت
کاربران، تاثیر استفاده از این خدمات بر کاربران مورد بررسی قرارگرفته است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، پیمایشی - توصیفی است. جامعه پژوهش حاضر، کاربران تالار رقمی
کتابخانه ملی بوده که حجم نمونه ای معادل ٢٠٠ نفر بر اساس جدول مورگان به صورت تصادفی انتخاب
شدند پرسشنامه توزیع و ١٤٠ پرسشنامه گردآوری شد. اولویت کاربران در استفاده از منابع غیرکتابی
٩ بیشترین استفاده را از این منبع کرده اند. بر . دیجیتال شده کتابخانه ملی، پژوه ها میباشد که کاربران با ٩٧
اساس آمار به دست آمده از این پژوهش ویژگیهای ساختاری در حد زیاد، امکانات فنی در حد زیاد،
امکانات دستیابی متوسط و به طور کلی ارزیابی منابع غیرکتابی دیجیتالی در حد مطلوب است.
نتیجهگیری: جهت ارتقاء و بهبود خدمات کتابخانه به کاربران باید کارگاه یا دوره های آموزشی برای
کاربران در زمینه جستجو و بازیابی اطلاعات از کتابخانه دیجیتال ملی طراحی و اجرا شود. همچنین
دیجیتالسازی سریعتر مجموعه پژوهش های چاپی کتابخانه در اولویت قرار بگیرد
خلاصه ماشینی:
با توجه به اينکه ارائه خدمات مطلوب و مورد نياز محققان وابسته به امکانات کتابخانه از قبيل مديريت متخصص ، پرسنل مجرب و متخصص ، استفاده از فناوريهاي اطلاعاتي روز، بودجه و غيره است ، لذا بررسي وضعيت فعلي بخش منابع غيرکتابي کتابخانه ملي ايران ، امکان شناخت اوليه نسبت به نوع ، نحوه و چگونگي ارائه خدمات اطلاع رساني را فراهم ميکند.
هدف پژوهش هدف اصلي اين پژوهش ارزيابي منابع غيرکتابي ديجيتالي موجود در کتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران است که چه منابعي و به چه تعداد در اين سازمان به صورت ديجيتال در اختيار کاربران قرار ميگيرد.
باتوجه به تعريف هاي متعددي که درباره کتابخانه ديجيتال مطرح / ١٧٩ شده است متخصصان حوزه کتابداري و اطلاع رساني توسط «فدراسيون کتابخانه هاي ديجيتالي» بيان شده است که اين تعريف پراستنادترين و در عين حال جامع تعريف ميباشد: «کتابخانه هاي ديجيتالي سازمان هايي هستد که در آن تأمين منابع ، حضور کارکناني متخصص ، فرايند انتخاب ، سازماندهي، کمک و راهنمائي براي دستيابي منطقي و عقلاني به اطلاعات ديجيتالي، تفسير، توزيع ، حفظ يکپارچگي آن و تضمين براي وجود و نگهداري مجموعه اي از آثار ديجيتال در مدت زمان طولاني مورد توجه قرار ميگيرد تا بتوان منابع اطلاعاتي ديجيتال را با سرعت و به لحاظ اقتصادي صرفه جويانه ، براي استفاده يک جامعه يا مجموعه اي از جوامع خاص دسترس پذير ساخت .
Digital Video Disc (DVD-ROM) 5.
Digitization of past question papers, dissertations and theses: A case study of 30 Nigerian university libraries.