چکیده:
هدف: اجرای تحلیل SWOT و ارزیابی نقاط ضعف و قوت آرشیو ملّی جمهوری اسلامی ایران و تهدیدهای و فرصتهای پیش روی آن، تببین موقعیت راهبردی این سازمان، و عرضة رهنمودهای مناسب برای آن. روش: پرسشنامهای برای تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای آرشیو ملی جمهوری اسلامی طراحی و برای تعیین روایی در اختیار 7 نفر از متخصصانِ حوزۀ آرشیو قرار گرفت. پرسشنامه به بیست نفر از افراد شاغل در این سازمان ارائه شد. موقعیت راهبردی آرشیو ملّی جمهوری اسلامی ایران، با ماتریس ارزیابی عوامل درونی و ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی بررسی شد. یافتههاو نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد قوتهای پیش روی آرشیو ملّی جمهوری اسلامی ایران بر ضعفهای آن و فرصتهای پیش رو بر تهدیدها غلبه دارد. سازمان میتواند با تکیه بر نقاط قوت و بهرهبرداری از فرصتهای موجود نقاط ضعف را کمرنگ و تهدیدهای محیطی را کنترل کند؛ همچنین با اتخاذ راهبردهای مؤثر هم وضع موجود را بهبود ببخشد و هم با اقدامات جدید، خدماتش را ارتقا دهد. مهمترین راهبردهای عرضهشدۀ پژوهش عبارتاند از: بهینهسازی خدمات رقومی و دسترسپذیری آن، اصلاح قانون برای ایجاد تنوع محتوایی در اسناد در اشکال مختلف آن؛ تعامل و مشارکتِ محتوایی-خدماتی آرشیوی با مراکز اطلاعرسانی دیگر؛ جذب نیروی انسانی جوان و متخصص، تشکیل دورههای آموزشی برای نیروهای موجود، راهاندازی سامانة آرشیوی تحت وب؛ تعیین خطمشی و قوانین مناسب برای گردآوری اطلاعات و منابع.
Purpose: To conduct an SWOT analysis for the National Archives of Iran, evaluate its strategic position, and to provide suggestions for further improvements. Method and Research Design: A questionnaire was designed to evaluate strengths, weaknesses, opportunities and threats. The validity of the questionnaire was assessed by seven archive experts. The questionnaire was answered by 20 employees in the National Archives. The strategic position of the organization was studied using Internal and External Factors Evaluation Matrix. Findings and Conclusion: The strengths of the organization are more than its weaknesses. The organization can control threats and improve weaknesses. Besides, it can make new decisions and improve its services. Some of the provided suggestions are: developing digital services and accessibility, updating regulations regarding coding of different kinds of documents, closer coordination with other organizations, employing new specialists, more training courses for the staff, launching a web database, defining procedures and codes for collecting archival records.