چکیده:
هدف این تحقیق ارائۀ مدل نیازسنجی آموزشی شرکت پالایش نفت آبادان با رویکرد تحقق استراتژیهای سازمان صورت پذیرفته است. تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش آمیخته (کیفی و کمّی) است. جامعۀ مورد بررسی شامل خبرگان شرکت پالایش نفت آبادان است. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پانل دلفی شامل 15 نفر تشکیل شد. سپس با طراحی پرسشنامۀ دلفی باز و تأیید روایی و پایایی شش عامل اصلی در پایان دور دوم دلفی شناسایی شد. درنهایت، 33 شاخص با ضریب پایای مناسب مورد اجماع قرار گرفت. پس از اولویتبندی، شش عامل اصلی شامل عوامل زیرساختی، محیطی، مدیریتی، رفتاری، ساختاری، عملکردی و 33 شاخص شناسایی شد. در مرحلۀ کمّی با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر از مدیران ارشد بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس با استفاده از نرمافزار PLS مدل نیازسنجی آموزشی شرکت پالایش نفت آبادان با رویکرد تحقق استراتژیهای سازمان استخراج شد.
The purpose of study is to present the educational needs assessment model of Abadan Oil Refining Company with the approach of realizing the organization's strategies. The research is of applied type and in terms of combined method. The study population includes experts of Abadan Oil Refining Company. Using purposive sampling, the Delphi panel consisting of 15 people was formed. Then, by designing an open Delphi questionnaire and confirming the validity and reliability, six main factors were identified at the end of the second Delphi round. Finally, After prioritization, six main factors including infrastructure, environmental, managerial, behavioral, structural, functional and 33 indicators with appropriate reliability coefficient were identified. In a quantitative step, using Cochran's formula, 384 senior managers were selected based on simple random sampling. Then, using PLS statistical software, the educational needs assessment model of Abadan Oil Refining Company was extracted with the approach of realizing the strategies of the organization.
خلاصه ماشینی:
نتایج بررسی پیشینۀ استراتژیهای سازمان نشان میدهد که زارع زاده و همکاران (١٣٩٤) در زمینۀ نقشۀ راه اجرای استراتژی در سازمان های عمومی با رویکرد سیستم مداخلات جامع مطالعه کرده اند.
مؤلفه های نیازسنجی آموزشی با رویکرد تحقق استراتژیهای سازمان در ٣٣ گویه در ٦ُ بعد (زیرساختی ٥ گویه ، محیطی ٢ گویه ، مدیریتی ١٢ گویه ، رفتاری ٧ گویه ، ساختاری ٢ گویه ، عملکردی ٥ گویه ) و در مقیاس ٥ گزینه ای لیکرت طراحی شد و سپس طی پرسش نامۀ مربوطه در بین جامعۀ مدیران و کارشناسان شرکت پالایش نفت آبادان توزیع شد (جدول ١).
درنهایت ، روابط به صورت زیر تعیـین میشود (قسمت هایی که مقدار ١ دارند یعنی عامل سطری بر ستونی تأثیر دارد): (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری ازآنجاکه عدم توجه به وضعیت موجود نیازسنجی آموزشی در سازمان و نیـز ارتبـاط بـین مؤلفه های نیازسنجی آموزشی و نقش بازخوردی آن ها بر موفقیت استراتژیهای سـازمان مؤثر است ، در این پژوهش با استفاده از روش آمیخته (کیفی و کمّـی )، بـه سـاختاردهی مسئلۀ نیازسنجی آموزشی ، با رویکرد تحقق استراتژی هـای سـازمان در شـرکت پـالایش نفت آبادان ، پرداخته شد.
نتایج این تحقیق برای مدیران منابع انسانی و مدیران راهبردی و مدیران برنامه ریزی در شرکت پالایش نفت آبادان قابل استفاده است ؛ زیرا نتیجۀ این تحقیق نشان داد که عوامل اصلی تأثیرگذار نیازسنجی آموزشی با رویکرد تحقق استراتژی سازمان کدامند و از تأثیر متقابل معیارها بر یکدیگر مشخص شد.