چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین اضطراب اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده ، احساس تنهایی ، خود تنظیمی با وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی جهت تدوین مدل ساختاری در دانش آموزان است.نمونه ای به حجم514 نفر در مقطع متوسطه ی دوم به روش خوشه ای چند مرحله ای از چهار منطقه شمال وجنوب تهران انتخاب شده است. دانش آموزان به پرسشنامه های اضطراب اجتماعی( 2004، Puklek) ، حمایت اجتماعی ادراک شده(Zimet et al, 1988)، تنهایی (1996،Russell) وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی محقق ساخته و خود تنظیمی (1999، Brown، Miller، Lawendowski) پاسخ داده اند.داده های پژوهش با استفاده از معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که مدل دارای برازش مناسبی است. در اثرات مستقیم متغیر های اضطراب اجتماعی ،حمایت اجتماعی و خود تنظیمی معنادار بوده اند. همچنین در اثر غیر مستقیم تنها متغیر احساس تنهایی با میانجی گری خودتنظیمی ارتباط معنادار داشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که چهار متغیر پیش بین در مدل وابستگی به شبکه های اجتماعی تاثیر گذار واقع شده اند که این امر نشان دهنده ی اهمیت ویژه آنهاست
The present study aimed to investigate the relationships between social anxiety, perceived social support, feeling of loneliness, and self-regulation with dependence on virtual social networks in order to develop a structural model for students.514 high school students were selected as the samples from four districts of northern and southern Tehran by cluster sampling method. Students responded to the social anxiety (Puklek, 2004), perceived social support (Zimet et al, 1988), and loneliness (Russell, 1996) questionnaires as well as the researcher-made questionnaire of dependence on social networks, and self-regulation questionnaire (Brown, Miller, and Lewandowski, 1999).Research data was analyzed using structural equation modeling (SEM). The results indicated that the model had a good fit. In direct effects, there was a significant relationship between social anxiety, perceived social support and self- regulation, but in indirect effects, only the loneliness variable had a significant relationship with mediation of self-regulation. Therefore, it can be concluded that the four predictor variables had influence on social network dependency. This issue indicates their special importance.
خلاصه ماشینی:
تدوين مدل علي وابستگي به شبکه هاي اجتماعي مجازي بر اساس روابط بين اضطراب اجتماعي ، حمايت اجتماعي ادراک شده ، احساس تنهايي با ميانجي گري خودتنظيمي دانشجوي دکتري روان شناسـي تربيتـي دانشـگاه آزاد اسـلامي واحـد اصـفهان رقيه صادق زاده (خوراسگان )، اصفهان ، ايران .
چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي روابط بين اضطراب اجتماعي ، حمايت اجتماعي ادراک شده ، احساس تنهايي ، خودتنظيمي با وابستگي به شبکه هاي اجتماعي مجازي جهت تدوين مدل ساختاري در دانش آموزان است .
com@drhahadi٥ ٣٤٠ خودتنظيمي ارتباط معنادار داشته است ؛ بنابراين مي توان نتيجه گرفت که چهار متغير پيش بين در مدل وابستگي به شبکه هاي اجتماعي تأثيرگذار واقع شده اند که اين امر نشان دهنده ي اهميت ويژه آن هاست .
پژوهش هاي مختلفي نشانگر ارتباط بين شبکه هاي مجازي و جنبه هاي مختلفي رواني – اجتماعي همچون افسردگي ٤ ( ,Kerant Patterson Lundmark, Kiesler ١٩٩٧ ,Scherlis &Mukopadhyay )، باورها و افکار منفي و عزت نفس پايين ٥( ,Caplan ٢٠٠٢، ;٢٠٠٧ ,High &Caplan ، ٢٠٠١,Davis؛ ٢٠٠١,LaRose, Mastro, Eastin)، .
علاوه بر اين مورد نتايج پژوهش حاضر نشان داد که متغيرهاي اضطراب اجتماعي ، حمايت اجتماعي ادراک شده به صورت مستقيم بر روي وابستگي به شبکه هاي اجتماعي مجازي اثرگذار است .
نتايج پژوهش حاضر نشان داده است که ارتباط بين حمايت اجتماعي ادراک شده و وابستگي به شبکه هاي اجتماعي مجازي رابطه اي منفي وجود دارد.
"Problematic Internet Use and Psychological Well - Being: Development of a Theory – Based Cognitive- Behavioral Measurement Instrument".