چکیده:
پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوة گردآوری داده ها از نوع پژوهش های میدانی بود. با عنایت به هدف اصلی، روش انجام پژوهش روش کیفی (نظریه داده بنیاد) بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی و بازاریابی هستند. در این تحقیق همانطور که قابل مشاهده است، هیچ یک از عوامل در گروه متغیر خود مختاری قرار نگرفتند که این به معنای آن است که ارتباط برونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران در حد مطلوب و قوی است. اما مشخص گردید مؤلفه هایی همچون نیروی انسانی کارآمد ، رسیدن به مهارت های زیاد در تبلیغات، افزایش انعطاف پذیری باشگاه، بعد وفاداری هواداران، فرصت های کسب و کار جدید، مقرون به صرفه بودن، بعد مالی و مالیات ها، کنترل هزینه، آزاد سازی منابع؛ در گروه متغیرهای وابسته قرار می گیرند و این به معنای آن است که علل برونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران از قدرت نفوذ ضعیف اما تا حدی از وابستگی بالا برخوردار هستند. همچنین مشخص گردید، شاخص هایی همچون بعد اقصادی و جذب حامیان، بعد فرهنگی، بعد کیفیت، اثربخشی یاشگاه، انتقال فناوری های نوین، دانش کافی، حمایت های شبکه های اجتماعی در تبلیغات، بازخورد تبلیغات، در گروه متغیرهای مستقل قرار می گیرند این به معنای آن است که این شاخص ها از نفوذ بالایی در ایجاد برونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران برخوردار است.
. The present study was applied in terms of purpose and in terms of field data collection. The statistical population of this study includes experts in sport management and marketing. Using targeted sampling and theoretical saturation techniques, key informants (including 14 experts in the field of sport In this study, as can be seen, none of the factors were included in the autonomous variable group, which means that the relevance of outsourcing of commercial advertising in Iranian Premier League clubs is strong and desirable. But elements such as efficient staffing, high advertising skills, increased club flexibility, fan loyalty dimension, new business opportunities, cost-effectiveness, financial and tax dimension, cost control, liberalization were identified. Sources 2 fall into the category of dependent variables, which means that the causes of outsourcing of commercial advertising in the Iranian Premier League clubs have a weak but somewhat high influence. It was also found that indicators such as economic dimension and attraction of supporters, cultural dimension, quality dimension, effectiveness of education, transfer of new technologies, sufficient knowledge, social networking support in advertising, advertising feedback, are classified as independent variables. This means that these indicators have a high influence on the outsourcing of commercial advertising in Iranian Premier League clubs. Finally it was found that the advantage in price, scheduling, reducing costs of stability and variables, existence of credit control system (club reputation), intellectual property,