چکیده:
هدف پژوهش بررسی فرایند برنامهریزی درسی از سوی مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر اساس اسناد تحولی است. با روش پژوهش داده بنیاد و تحلیل محتوای کیفی دادهها به شیوه استقرایی انجام شده است. در بررسی دادهها، کل متن پیاده شده از فایلهای صوتی و خودزیستنگارها مطالعه و استخراج گردید. کدگذاری و طبقهبندی کدها با استفاده از نرمافزار مکسکیودیای و مشارکت همتایان انجام شد. تحلیل یافتهها نشان داد مدیران و کارشناسان در برنامهریزی درسی نیازمند وجود فرصتهایی برای درک و تفسیر گزارههای فلسفی، درانطباق متقابل، مدیران بتدریج تغییر در انگارهها، نقشها، رفتارها را تجربه و طی این فرآیند از مقاومت به پذیرش و مشارکت؛ از تردید به یادگیری؛ از تکیه بر تجربیات به تلاش برای یافتن پاسخ؛ از تکیه بر انگارههای ذهنی موجود به ایجاد چالش برای کسب تجربه؛ از طرح مسالههای جدید به یافتن پاسخ و تولید دانش فنی؛ و از نگاه کاهشگرایانه به دیدگاه کلنگر و انتقال بار معنایی اسناد تحولی به لایههای عرصه عمل حرکت نمودهاند.
This research is to study the curriculum planning process by the managers and experts of the Educational Research and Planning Organization based on transformational documents. In the data analysis, the entire transcribed text was studied and extracted from audio files and autobiographies. Coding and classification of codes was done using Max QDA software and the participation of peers. Analysis of findings showed that managers and experts in curriculum planning need opportunities to understand and interpret philosophical propositions, in mutual agreement, managers gradually experience changes in ideas, roles, behaviors and during this process From resistance to acceptance and participation; From hesitation to learning; From relying on experiences to trying to find answers; Relying on existing mental imagery to challenge experience; From proposing new problems to finding answers and producing technical knowledge; And from a reductionist point of view, they have moved to the holistic view and transfer the semantic burden of transformational documents to the layers of the field of action.