چکیده:
اندیشه اخلاقی نیچه که در اراده معطوف به قدرت و رسیدن به ابرمرد متمرکز است هر نوع نظام مبتنی بر ذلت و تحقیر انسان را بی ارزش میشمرد و مسیحیت را به دلیل ترویج اخلاق بردگی، اخلاق ضعیفان میداند که با تاکید بر گناه نخستین و آلودگی ذاتی انسان، روح اراده و قدرت و عزت نفس را در آدمیان میمیراند. این پژوهش، تلاش کرده تا آموزههای اسلامی مورد توجه نیچه را بیابد و با روشی پدیدارشناختی چگونگی تلائم دستگاه فکری وی با آن آموزهها را واکاود. از نظر او اسلام، دینی است که شور، اراده، گزینشگری و خود اصیل انسان را به رسمیت میشناسد و فهمی صادقانه از طبیعت انسان، و نگاهی مثبت و واقعگرایانه به دنیا دارد که در تلائم با فلسفه وی و خصوصا انگاره اراده معطوف به قدرت است. همچنین نظریه تفسیری منظرگرایانهاش به فهم پلورالیستی از ادیان کمک کرده و سازواری پارهای آموزههای اسلامی با قطعاتی از دستگاه فلسفی وی، نگره مثبتی از اسلام را برای او فراهم آورده است. توجه به ساحت دل و احساس در حکمت عرفانی اسلام نیز سازگار با مبانیاش در نقد عقل مدرن بوده است.
Focusing on the will to power and reach the superman, Nietzsche's moral thought despises any system based on human humiliation, and introduces Christianity for promoting the morality of slavery, as the morality of the weak, which its emphasis on the original sin and inherent pollution of man kills the spirit of will and power and self-esteem in people. Applying a phenomenological method, this research has tried to find the Islamic teachings which drew Nietzsche's attention and to explore the consistency of his intellectual system with those teachings. According to him, Islam is a religion that recognizes the passion, will, selectivity, and authenticity of man and has an honest understanding of human nature, and a positive and realistic view of the world that is in line with Nietzsche's philosophy and especially the idea of the will to power. Moreover, the theory of perspectivism has contributed to a pluralistic understanding of religions, and the adaptation of some Islamic teachings to parts of his philosophical apparatus has provided him with a positive view of Islam. Paying attention to the realm of the heart and emotion in the mystical wisdom of Islam has also been consistent with its principles in the critique of modern reason.