چکیده:
پژوهشهای میانرشتهای قرآنی گر چه از یکسو، پیوند مستحکم علم و دین و از سوی دیگر در تبیین اعجاز علمی و از سوی سوم در تفسیر علمی، کاربرد دارد؛ اما در صورت بیتوجهی به ضوابط فهم صحیح و عدم برداشت صحیح از قرآن، انتساب و انطباق نظریات علمی با آن، نوعی تفسیر به رأی، ایجاد التقاط و تحمیل و تحریف، محسوب میشود. بدبن رو استخراج و کاربست ملاکهای ارزیابی پژوهشهای میانرشتهای قرآنی ضروری است. این پژوهه در صدد است با روش توصیفی، ضوابط فهم صحیح قرآن را از دیدگاه آیتالله جوادی آملی، استخراج و معرفی نماید. یافته های این جستار نشانگر آن است که هر چند از دیدگاه ایشان، فهم قرآن برای عموم ممکن و لازم است؛ اما استناد و احتجاج به برداشتها، از نظر روشی منوط به رعایت شش نکته؛ شامل 1.توجه به ادبیات عرب و علوم پایه بدون اصالت دادن به قواعد اعتباریِ آن علوم، 2. توجه به گوناگونی گزارههای قرآنی از نظر اِخباری، اِنشایی، تمثیلی و نمادین بودن، 3. مد نظر قرار دادن پیوند حقایق جهانشناختی با خداشناختی در قرآن و اختلاف زبان قرآن با بیان علم، 4. بهرهمندی روشمند از عقل و یافتههای علمی در فهم قرآن و پرهیز از هرگونه التقاط، تحمیل و تطبیق های نامدلل، 5. پرهیز از جمود بر شأن نزول و مصادیق در عین توجه به آنها و 6. کنار نهادن هر گونه قیاس و استحسان است.
Quranic interdisciplinary researches, however, are used on the one hand, the strong connection between science and religion, on the other hand, in explaining the scientific miracle, and on the third hand, in scientific interpretation; However, in case of disregarding the criteria of correct understanding and non-correct interpretation of the Qur'an, attributing and adapting scientific theories to it is considered as a kind of interpretation to the opinion, creating eclecticism and imposing and distorting. It is necessary to extract and apply the criteria for evaluating interdisciplinary Qur'anic research. This study intends to extract and introduce the criteria of correct understanding of the Qur'an from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli by descriptive method.The findings of this study indicate that although from his point of view, understanding the Qur'an is possible and necessary for the public; But citing and protesting the impressions, in terms of method depends on the observance of six points; Includes 1. Paying attention to Arabic literature and basic sciences without giving originality to the credit rules of those sciences, 2. Paying attention to the variety of Qur'anic propositions in terms of news, writing, allegory and symbolism, 3. Considering the connection of cosmological facts With theology in the Qur'an and the difference between the language of the Qur'an and the expression of science, 4. Methodical use of reason and scientific findings in understanding the Qur'an and avoiding any eclecticism, imposition and unreasonable adaptations, At the same time paying attention to them and 6. putting aside any analogy .