چکیده:
از دیرباز، همواره ادعا شده که اطلاعات حسابداری مندرج در صورتهای مالی، یکی از منابع مهم اطلاعاتی سرمایه گذاران و سایر مشارکت کنندگان در بازار سرمایه است. از این رو، میتوان به طور منطقی انتظار داشت که اطلاعات حسابداری، نقش مؤثری را در ارزشگذاری قیمت سهام و نیز بازده سهام ایفا نمایند. از سوی دیگر دیدگاه مالی رفتاری نشان می دهد که برخی از تغییرات قیمت اوراق بهادار هیچ دلیل بنیادی ندارد و رفتار هیجانی سرمایه گذاران، نقش مهمی در تعیین قیمت ها ایفا می کند. تحقیق حاضر، به بررسی تاثیر گرایش احساسی سرمایه گذاران بر ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری می پردازد. قلمرو زمانی این تحقیق برای دوره 15 ساله از ابتدای سال 85 لغایت پایان سال 99 بوده و نمونه تحقیق شامل 97 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در دورههایی که گرایش احساسی سرمایه گذاران بالاست ارتباط سود با بازده و قیمت سهام قوی تر از دورههای احساسی (هیجانی) پایین می باشد. همچنین در دورههایی که گرایش احساسی سرمایه گذاران پایین است، رابطه بازده و قیمت سهام با سایر متغیرهای حسابداری (ارزش دفتری مجموع دارایی های هر سهم، ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام هر سهم، جریان نقدی عملیاتی هر سهم) قوی تر از زمانی است که هیجانات بازار بالا است.
It has long been claimed that accounting information contained in financial statements is an important source of information for investors and other capital market participants. Therefore, it can be reasonably expected that accounting information will play an effective role in valuing stock prices as well as stock returns. On the other hand, the behavioral financial perspective shows that some changes in the price of securities have no fundamental reason and the emotional behavior of investors plays an important role in determining prices. The present study investigates the effect of investor sentiment on Value Relevance of Accounting Information. The time frame of this research is for a period of 15 years from the beginning of 1385 to the end of 1399 and the research sample includes 97 companies listed on the Tehran Stock Exchange. The results indicate that in periods when the investor sentiment is high, the relationship between earnings and returns and stock prices is stronger than periods of low emotional periods. Also, in periods of low investor sentiment, the relationship between returns and stock prices and other accounting variables (book value of total assets per share, book value of equity per share, operating cash flow per share) is stronger than when emotions The market is high.
خلاصه ماشینی:
همچنین در دورههایی که گرایش احساسی سرمایهگذاران پایین است، رابطه بازده و قیمت سهام با سایر متغیرهای حسابداری (ارزش دفتری مجموع دارایی های هر سهم، ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام هر سهم، جریان نقدی عملیاتی هر سهم) قوی تر از زمانی است که هیجانات بازار بالا است.
نتايج پژوهشهای انجام شده در این حوزه حاکی از آن است که ارتباط ارزشي اطلاعات حسابداري، به عوامل گوناگوني چون محافظه کاری حسابداری (مهرانی و مطمئن، 1392)، پایداری سود (بیات و همکاران، 1394)، اندازه شرکت (ستایش و همکاران، 1394)، پذیرش استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (اعتمادی و همکاران، 1394) و ...
00) که نشان از بااهمیت و معنادار بودن تفاوت ضرایب دارد، میتوان نتیجه گرفت که در دورههایی که گرایش احساسی سرمایهگذاران پایین است، رابطه بین بازده سهام و سایر متغیرهای حسابداری (ارزش دفتری مجموع داراییهای هر سهم، ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام هر سهم، جریان نقدی عملیاتی هر سهم) قویتر از زمانی است که هیجانات بازار بالا است.
اما عامل مهم دیگر اثرگذار بر ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری که پژوهشهای گذشته از آن غافل شدهاند و در این پژوهش به آن پرداخته شده است، اثر رفتاری سرمایهگذاران است که نشان میدهد سرمایهگذاران در تصمیمات حوزه قیمتگذاری از عوامل غیربنیادی استفاده کرده که انحراف قیمت سهام از ارزش بنیادی را در پی دارد.
در این پژوهش تأثیر گرایش احساسی سرمایهگذاران بر ارتباط ارزش اطلاعات حسابداری بررسی شده است.
the effect of investor sentiment on stock returns: insight from emerging Asian Markets, Asian Academy of Management Journal of Accounting and Finance, 13(1), 159-178.