چکیده:
هدف : با مطالعۀ گزارههای دروندینی و بروندینی میتوان دو نوع تأثیرگذاری را میان علاقه و تفکر انتقادی مشاهده کرد؛ اشاره به نقش پیشبرنده علاقه و دیگری به نقش کاهنده آن در فرآیند تفکرورزی.
روش :نگارۀ پیش رو با هدف تبیین و حل تنافی نامبرده با رویکرد تطبیقی و از روش «توصیفی-تحلیلی» و در گردآوری اطلاعات به صورت «کتابخانهای» بهره برده است.
یافته ها: یافته های بهدستآمده نشان میدهد اگرچه علاقهداشتن به منزلۀ یک تمایل انسانی، به طور کلی تأثیر مثبتی بر تفکر دارد، اما همین مؤلفه در مواردی مانع دیدن کاستیها و نقصها نیز میشود. ازاینرو در تفکری همانند تفکر انتقادی که نیاز به قضاوت و ارزیابی بیشتر نمود دارد، بایستی برای ارتقای آن، علاقۀ به موضوع را کنترل کرده تا نگاه انتقادی به مسئله بهدرستی شکل گیرد. بر اساس برآیند نتایج، پیشنهاد میشود که به نقش کاهندۀ علاقه در تفکر انتقادی، بهویژه در درک شناختی و فراشناختی ساختار ذهنی تفکر، توجه دقیقتری شود و از آموزههای دروندینی در درک بهتر از آثار برآیندی علاقه در تفکر انتقادی بهره گرفته شود.
نتیجه گیری : بر این اساس بازخوانی بهروز و روشمند آموزههای دینی از ضروریات زیست آگاهانه در هزارۀ سوم به شمار میآید؛ بهویژه زمانی که رویکرد مؤثر و زاینده به مؤلفههای روانشناختی بیشازپیش مورد نیاز زندگی پیچیدۀ امروز است.
ABSTRACT
Objective:In the bulk of literature on critical thinking, the influence of interest on cognitive and affective processes of individuals has always been a source of debate and disagreement; a reciprocal relationship to be detrimental or facilitative in the development and enhancement of critical thinking as a skill. The present paper aims at explaining and resolving the observed discrepancy, with the combination of a comparative (agreement method) and a (descriptive-analytical).
Method:method, on the additive and regressive effect of “interest” on critical thinking-product from the. viewpoint of Islamic Traditions.
Finding: The finding show that although interest, as a human tendency, generally has a positive effect on critical thinking, in some cases, the same component prevents seeing the shortcomings and defects as well. Therefore, in critical thinking, which requires more judgment and evaluation in order to promote it, one must control the interest in the subject in order to form a critical view of the issue properly. Based on the results, it is suggested that more attention should be paid to the regressive role of interest in critical thinking, especially in cognitive and metacognitive understanding of the mental structure of thinking. Accordingly, updated and systematic rereading of the religious doctrines ia one of the necessities of the conscious life in the third millennium, especially when the effective and productive approach to psychological components is more and more needed for today's life. Conclusion: Also, it is strongly suggested that the insights driven from Islamic traditions especially those that tap upon the issues on psychology are diverse and rich, provide a cultivated and rich ground for understanding of human cognition and mind.