چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی بر خودشیفتگی و زورگویی دانشآموزان زورگو انجام شد. این پژوهش، به روش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانشآموزان زورگو مشغول به تحصیل در دوره اول متوسطه در شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری در نیمسال دوم تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 40 دانشآموز زورگو با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (در هر گروه 20 دانشآموز). دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای در طول دو ماه تحت آموزش مهارتهای همدلی قرار گرفتند. در حالیکه که دانشآموزان حاضر در گروه گواه از دریافت این مداخلات در طول انجام پژوهش بیبهره بودند. در این پژوهش از مقیاس قلدری ایلینویز (اسپلیج و هولت، 2001) و خودشیفتگی (راسکین و تری، 1988) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار آماری 23SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای همدلی بر خودشیفتگی (001/0p<) و زورگویی (001/0p<) دانشآموزان زورگو تاثیر معنادار داشته است. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای همدلی با تمرکز بر مهارتهای دانشافزایی، ترکیب، کاربستن، ارزشیابی، تحلیل میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش خودشیفتگی و زورگویی دانشآموزان زورگو مورد استفاده گیرد.
The present study was conducted to investigate the effectiveness of empathy skills training on the narcissism and bullying in bullying student. It was a quasi-experimental method with pretest, posttest and control group design. The statistical population included bullying students studying in the first high school in the town of Saman, Charhar Mahal-va-Bakhtiari province in the second semester of educational year 2018-19. 40 bullying students were selected through purposeful sampling method and they were randomly accommodated into experimental and control groups (each group of 20 students). The students in the experimental group underwent eight ninety-minute sessions of empathy skills training while the students in the control group didn’t receive such interventions during the study. Illinois bullying scale (Espelage, Holt, 2001) and narcissism scale (Raskin & Terry, 1988) were used in the current study. The data from the study were analyzed through repeated measurement ANOVA via SPSS23 software. The results showed that empathy skills training has had significant effect on the narcissism (p<0.001) and bullying (p<0.001). The findings of the present study revealed that empathy skills training can be applied as an efficient method to decrease narcissism and bullying in bullying students according to the empathy skills training and with the focus on Knowledge acquisition skills, composition, application, evaluation, analysis.
خلاصه ماشینی:
چنان که )٢٠١١) Vaziri and Latifi Azimi؛ Begian )٢٠١٣) Kolemarz, Pazhohinia and Rezazadeh؛ )٢٠١٥) Barzegar Bofroei؛ ,Baniasadi )٢٠١٥) Borjali, Mofidi and Baniasadi؛ )٢٠١٦) Taher, Abolghasemi and Narimani و )٢٠١٩) Hatam, Abolghasemi, and Kafi نشان داده اند که آموزش همدلي منجر به کاهش قلدري و پرخاشگري کودکان و نوجوانان ، بهبود روابط بين شخصي و خودنظم دهي عاطفي و سازگاري اجتماعي ميشود.
بر اساس مطالب ذکر شده پژوهش حاضر در پي پاسخ به اين سؤال است که آيا آموزش آموزش مهارت هاي همدلي بر خودشيفتگي و قلدري دانش آموزان قلدر تاثير دارد؟ روش جامعه آماري، نمونه و روش نمونه گيري پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردي و از لحاظ شيوه گردآوري اطلاعات ، نيمه آزمايشي و با طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه و دوره پيگيري دو ماهه بود.
از طرفي نتايج سطر دوم جدول فوق بيانگر آن است که متغير گروه بندي (آموزش مهارت هاي همدلي) فارغ از مراحل (پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري) بر متغيرهاي خودشيفتگي و قلدري دانش آموزان قلدر تأثير معني دار داشته است .
در نهايت ، اما سطر مربوط به تعامل مراحل و گروه بندي به عنوان مهم ترين يافته جدول فوق حاکي از آن بود که آموزش مهارت هاي همدلي با تعامل مراحل نيز تأثير معني داري بر مراحل آزمون (پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري) متغيرهاي خودشيفتگي و قلدري دانش آموزان قلدر داشته است .
در يک جمع بندي ميتوان بيان نمود آموزش مهارت هاي همدلي توانسته منجر به کاهش معنيدار ميانگين نمرات خودشيفتگي و قلدري دانش آموزان قلدر در مرحله پس آزمون شده و اين اثر در مرحله پيگيري نيز ثبات خود را حفظ نموده است .