چکیده:
امروزه دستیابی به مزیت رقابتی به عنوان یکی از مهمترین گامهای اولیه شرکتها برای ورود به بازارها و گسترش فعالیتهای خود و موفقیت در این بازارها محسوب میشود. از طرفی، با افزایش رقابتپذیری بین شرکتها، توجه به مزیت رقابتی به ویژه در کسبکارهای کوچک افزایش پیدا کرده است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی تأثیر مکان بر مزیت رقابتی از طریق نقش میانجی سرمایه فکری (سرمایه انسانی، ساختاری و ارتباطی) در میان کسبوکارهای کوچک پوشاک انجام پذیرفته است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق و نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری مشتمل بر کسبوکارهای کوچک پوشاک بود که تعداد 400 پرسشنامه استاندارد که برای روایی آن از روایی صوری و همچنین برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده بود، به شیوه نمونهگیری در دسترس در میان شرکتها توزیع شد که از این تعداد تنها 363 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر کواریانس برای بررسی فرضیهها و تأیید مدل مفهومی تحقیق استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد، مکان بر سرمایه انسانی، ساختاری، ارتباطی و مزیت رقابتی تأثیر مثبت معناداری دارد، همچنین ابعاد سرمایه فکری نیز تاثیر مثبت معناداری بر مزیت رقابتی دارد.
Today, achieving competitive advantage is considered as one of the most important initial steps for companies to enter the markets and expand their activities and success in these markets. On the other hand, with increasing competitiveness among companies, attention to competitive advantage has increased, especially in small businesses. The aim of this study was to investigate the effect of place on competitive advantage through the mediating role of intellectual capital (human, structural and communication capital) among small clothing businesses. The research is applied in terms of purpose and is descriptive - survey in terms of the method of research and the method of data collection. The statistical population consisted of small scale clothing businesses that 400 standard questionnaire, used for its validity of formal validity as well as Cronbach's alpha coefficient was used for its reliability, and it was distributed among the companies using the available sampling method, of which only 363 questionnaires were analyzed A covariance-based structural equation modeling approach has been used to test the hypotheses and validate the conceptual model of the research. The results show that Place has a significant positive effect on human capital, structural; communication and competitive advantage, as well as intellectual capital dimensions have a significant positive effect on competitive advantage.
خلاصه ماشینی:
رفیکو و مارکوییز٨ (٢٠٠٩) بر اهمیت بافت محلی یا مکان به عنوان ورودی فرآیند تولید تبدیل کننده اثر دیگر مولفه های محیطی نظیر کار، کارآفرینی، زیرساخت های ملموس و غیرملموس ، مدل های سازمانی و فرهنگ اجتماعی به موجودیتی منحصر بفرد؛ یا یک بازیگر بنیادی برای انتقال دانش 1 Cortes et al 2 Eijdenberg 3 Salinas Fernandez et al 4 place 5 Grant 6 Gans 7 Thomas & Cross 8 Reficco & Marquez .
با این حال ، فرایند میانجی سرمایه فکری، چندان مورد مطالعه قرار 1 Shrivastava & Kennelly 2 place-based enterprise 3 Huggins & Thompson 4 Kolk et al; London et al 5 Schoar Toledo-Lَpez et al ٦ 7 F-Jardon & Pagani; Toledo 8 Kirkwood 9 Eijdenberg; Kumar 10 Dubois; Peredo & McLean ٢١٢.
مزایای رقابتی کسب وکارهای کوچک تقریبا همیشه ارزش اصلی این کسب وکارها برای مشتری، نزدیکی آن ها به مکان زندگی یا کار مشتری و دسترسی آسان به مشتری به آن هاست ؛ این کسب وکارها اغلب روابطی غیررسمی با مشتریان و تامین کنندگان برقرار میکنند، در تولید محصولات رقابتی نیستند و در هزینه ها به عنوان شرکت های بزرگ رقابت میکنند، اما نزدیکی آن ها به 1 Falciola et al 2 Jardon & Tanski 3 Gilboa et al 4 Aysan & Disli 5 Brettel 6 Gatto ٢١٤.
1 Cardoso et al 2 Lim 3 Greenberg et al 4 Lee .
کسب وکارهای کوچک به دانش محلی برای رقابت نیاز دارند؛ آن ها باید سلایق مصرف کنندگان محلی و ویژگیهای محصولات محلی را با هدف 1 Shrivastava & Kennelly 2 McDowell et al 3 Gronum 4 Cao et al 5 Liu & Jiang 6 Aminu & Mahmood; Yaseen 7 Jardon & Martos .